GÖSTA EKLÖF TILL MINNE

Fredagen den 21 april 2006 tog en epok slut. Gösta Eklöf är borta. En stor idrottsledare, idealist som varit verksam sedan mitten av 1930-talet orkade inte kämpa längre. Han lämnade oss efter en ojämn kamp mot sjukdomar som följde slag i slag den sista tiden. Gösta var i sitt 89:e år vid sitt frånfälle.

Göstas tid som aktiv idrottare var kort och intensiv på trettiotalet. Det enligt hans egna ord i en artikel i Smålands Friidrottsförbunds verksamhetsberättelse 1993. Därefter följde ledaruppdrag inom hans klubb IK Hakarpspojkarna, en klubb han var trogen hela livet. Där arbetade han med friidrott, orientering och skidor. Ganska snart fick förbundsorganisationer ögonen på honom och han engagerades i Smålands Idrottsförbund, där han var med i styrelsen och sektionen för friidrott. Han var sedan tillsammans med Rune Ohlsson, Alvesta med om att ta initativet till att Smålands Friidrottsförbund bildades 1955. I den första styrelsen där valdes Rune Ohlsson till ordförande och Gösta fick posterna som sekreterare och kassör. Han satt i styrelsen tom 1970 och innehade hela tiden dessa båda poster. År 1971 utsågs Gösta till hedersledamot i förbundsstyrelsen. Vid sin bortgång var han alltså inne på sitt 36:e år som hedersledamot. Tillsammans med de 15 åren som han satt i styrelsen gjorde Gösta mer än 50 år i den småländska friidrotten- ett halvt sekel. Fantastiskt rekord.

När Smålands Friidrottsförbund hållit sina årsmöten brukade Gösta väljas till mötesordförande. Detta uppdrag hade han inte mindre än 20 gånger. Ett rekord i sitt slag även detta. Gösta fick då och då uppdraget att representera förbundet vid de tillfällen, då någon förening firade jubileum eller någon fyllde jämna år och skulle uppvaktas, då ställde Gösta upp. I sin hemmaklubb och inom Jönköpings Friidrottskrets, där han var sektionsordförande respektive ordförande, var han mycket aktiv som tävlingsledare vid olika arrangemang. Under åren 1960 tom 1975 satt han i Götalandsregionens styrelse och verkade som kassör.

Gösta har vid olika tillfällen medverkat i Smålands Friidrottsförbunds årsberättelser med artiklar. I årsskriften från 1993 kan man läsa hans artikel "Ur minnets skattkammare - med blick på idrott". I den artikeln berättar han om sitt liv de 60 åren som han verkat inom idrotten fram till nittiotalets början. På 30-talet var det en annan syn på idrottande och träning. Han skriver att han många gånger fick smyga sig ut från hemmet för att komma ut i Öxnehagaterrängen för att träna. Han tassade runt där i skogen många mil under denna tiden. För det allra mesta var han ensam. Mer än en gång kände han blickarna från grannar och närboende, som inte hade mycket till övers för den tokstolle som han trodde att han klassades som. Andra minnen som han plockade fram var Vallsjöbadskurserna på 1940- och 50-talen för elit och lovande ungdomar. Bland de verkligt roliga uppdragen var ledarskapet vid de många härliga triangelmatcherna mellan de tre granndistrikten Småland, Västergötland och Östergötland. Det starkaste minnet var från 1963 i Växjö, då Småland vann mycket klart. Han konstaterade till slut att idag är idrotten accepterad på ett helt annat sätt än på 30-talet. Gösta levde med och verkade för idrotten i mer än 75 år.

Sin utkomst fick Gösta från kommunen. Först i Huskvarna stad, senare blev det efter kommunsammanslagningen i Jönköpings kommun. Han tjänstgjorde som lönesekreterare. Ett intresse som Gösta odlade var också kyrklig verksamhet och körsång, på senare år i Huskvarna PRO-kör.

Det känns idag tungt att tänka på att vi aldrig mer får möte den timide och vänligt leende kamraten och vännen Gösta vid våra distriktsmöten i fortsättningen. Undertecknad har haft förmånen och glädjen att sitta bredvid Gösta som mötessekreterare vid säkert tio årsmöten av dem han blivit vald att leda. Tankarna går idag till hans hustru Anna-Rosa och till de tre sönerna, som alla har ärvt sin fars idrottsintresse.

Med dessa rader vill vi tacka Gösta för allt han gjort idrotten, friidrotten i Småland i synnerhet, med förbunds- och klubbarbete. En stor ledare har lämnat ett stort tomrum efter sig. Vad han uträttat skall vi alltid ha i vårt minne.

För Smålands Friidrottsförbund den 25 april 2006

Ove Davidsson