"REKORDREGN" över småländsk friidrott

Friidrottssäongen utomhus har vid det här laget hunnit halvvägs- ja, lite mer än halvvägs. Framöver stundar nu viktiga uppgifter för våra aktiva i olika åldrar: SM, JSM och USM.

För 15-16-åringarna dessutom distriktsmatchen mot Skåne och Sjelland.

I SM-tävlingar kämpar seniorer och 18-årsungdomar om ev. landslagsplatser mot Finland. Sedan kommer det "stora" under året. OS i Sydney. Skall vi få någon med där? Camilla i tresteg ligger väl närmast.

Men det var om de många nya smålandsrekorden på seniornivå redan i år det skulle handla. Och det är damerna som "härjat" i stort sett. Alldeles innan detta skrives har dock Henrik Skoog, Villstads "slagit till" - nytt 3000m -hinderrekord på herrsidan. Dessutom nytt d-rekord för juniorer på hinder 2000m med tiden 5.33,00 -det 26 år gamla som hölls av Klas-Håkan Beimer, Hakarpspojkarna på 5.41,2 blev slaget med cirka 9 sekunder. Och "alldeles nyss" i Gurkspelen passade Per Karlsson, IFK Växjö på att förbättra sitt eget släggrekord till 75,78.

Dock, vi måste väl först nämna att våra damer slagit också svenska seniorrekord , det smäller ju ännu högre: De svenska rekordsättarna heter Camilla Johansson, IFK Växjö och Ida Nilsson, Högby IF. Det började inomhus då Camilla tre gånger noterade nytt svenskt rekord i tresteg: 13,59 - 14,05 - 14,12.
Sedan har hon utomhus satt nytt rekord med 13,96 - 14,04- och senast 14,12- samma som hennes inomhusnotering alltså.

Ida Nilsson noterade sitt svenska rekord på den nya damgrenen 3000m hinder - 10,22,92 , vilket också är nytt europarekord för kvinnliga juniorer upp till 19 år. Men detta kan inte bli officiellt godkänt p.g.a. att dopingprov inte togs samma dag som rekordet sattes. En formalitet som man var lite osäker om i vad som egentligen gällde.

På damsidan kan vi rapportera följande överträffade distriktsrekord:

400m = 55,11 av Erica Mårtensson, IFK Växjö ("Villstads-Vanjas" 23 år gamla notering fick sig en knuff)

3000m hinder = 10,22,92 av Ida Nilsson, Högby IF (Första rekordnoteringen i denna gren)

400m häck = 58,71 av Erica Mårtensson, IFK Växjö. (Förbättrat sitt eget rekord från ifjol)

Höjdhopp = 1,84 - 1,85 av Carolina Klüft, IFK Växjö (Förbättrat sitt eget rekord från ifjol)

Tresteg = 13,96 - 14,04- 14,12 av Camilla Johansson, IFK Växjö (Förbättrat sitt eget rekord från ifjol)

Stav = 3,76 - 3,77 av Hanna-Mia Persson, Kalmar SK (Förbättrat sitt eget rekord från ifjol)

Slägga = 50,40 av Rebecka Kvist, Alvesta FI (Förbättrat sitt eget rekord från ifjol)

Sjukamp = 5.814e av Carolina Klüft, IFK Växjö (Strök därmed Maria Thuressons, IFK Växjö 13 år gamla ur hävderna)

Män 3000m hinder = 8,40,27 av Henrik Skoog, Villstads GIF (Förbättrat sitt eget rekord från ifjol.

Män ,slägga =75,78 av Per Karlsson, IFK Växjö (Förbättrat sitt eget rekord från 1998.

Hela 14 nya rekord. Tala om rekordregn alltså ! ! !

Vi har just nu några verkligt toppaktiva inom distriktet och rekorden är i fara varje gång de är i aktion.

Även inomhus säsongen 1999-2000 sattes en hel del rekord- och märk: alla på damsidan !!!