"Gammal Friidrott"

Kettie och Gösta forskar vidare med besök här och var

Arbetet med vår "forskning" av gammal fri-idrott går sakta men säkert vidare.
Vad det gäller 50-bästalistan så kommer den i nästa utgåva att omfatta 100 st i varje gren. Det finns dock några grenar som vi inte får ihop 100 st, beroende på att det inte finns tillräcklig med material att söka i, det saknas dock fortfarande plats och datum för en del resultat.
När det gäller gamla DM saknar vi fortfarande JDM från 1919, i övrigt saknas en hel del förnamn och åldrar som vi letar efter, vi har även i år åkt runt en del för att söka.
Under våren var vi i Vetlanda där Hvetlanda GIF hade lämnat in sina papper i Kommunens förvar. Här fann vi tyvärr inte så mycket, men på idrottsplatsen fanns en stor fin tavla där man textat gamla klubbrekord, och här fanns en del som vi hade nytta av.
Folkrörelsearkivet i Oskarshamn har också fått besök, där vi letade i Oskarshamns SK:s handlingar. Vi har också varit i Jönköping på folkrörelsearkivet, ytterligare en gång, här gick vi i tre dagar igenom gamla handlingar från Eksjö GIK, och här hade vi turen att hitta en gammal födelsedagslista som löste många problem för oss. Vi hittade även i Smålands IF:s papper en gammal handskriven liggare med gamla Smålandsrekord, en del redan från 1903.
Denna gången var det Hovslätts IK som bjöd på logi i en Klubbstuga.
På hemvägen besökte vi Nässjö, även Nässjö IF hade lämnat sina handlingar till kommunen, här hittade vi en gammal medlemsmatrikel, som givetvis också var en "guldgruva" för oss.
En annan klubb som fått besök är Wärnamo SK där vi tillbringat tre dagar med att läsa gamla klipp, dom har en fin samling med klippböcker. Dom hade också en hel kartong med klipp från 30-talet som dom fått av en gammal ordförade, Felix Palmer.
Här hade vi besök av gamla veteraner nämligen Eskil Ljunggren och Bertil Johansson och fick en trevlig pratstund då de berättade om gamla tävlingar, och vi kunde ställa en hel del frågor till dem. Nästa dag kom Seth Lindgren som också hade mycket att berätta om gamla tider. De här männen är fortfarande aktiva veteraner, och det var roligt att se hur pigga de var, alla tre har ju uppnått en hög ålder.
Vi vill här passa på att tacka alla "gamla" Friidrottare ute i klubbarna som hjälper oss på olika sätt, det är till stor nytta för oss, ingen nämnd och ingen glömd.
Ett litet tips till alla som samlar klipp m.m. glöm inte att skriva år och datum på dem.
Vi har hittat många intressanta saker som vi inte kunnat använda, just för att detta blivit bortglömt.
Kettie och Gösta Gustavsson