020422     TERRÄNG-DM I STRÅLANDE VÄDER

22apr: Vädrets makter visade sig verkligen från sin bästa sida, när IK Sisu i Nässjö arrangerade årets DM i terräng. En tävling som ibland kan gå i snö och köld, då det är tidigt på säsongen, men i år var det sol och varma vindar för hela slanten. Banan gick runt sjön vid Nässjö Sim- och Sporthall och var lättsprungen; i lättaste laget, då det inte fanns några uppför eller nedförsbackar alls, som kanske hör hemma på en terrängbana.

En som det tydligen passade alldeles utmärkt var IKHP-löparen Martin Söderberg, som tog hem sitt första smålandsmästerskap i terräng 4000m. Det är denna sträcka som de allra bästa löparna ställer upp på och Martin tog täten och drog hårt, men hade Brittatorpslöparna Lars Axelsson och Lars Hansen i hälarna. Han drog dock ifrån på andra varvet och kunde spurta i mål som suverän segrare. På frågan om Martin satsar på terräng-SM nästa helg, där han är anmäld på långa terrängsträckan 12000m, så säger han att det är ovisst om han startar, då han eve kommer att bli uttagen av SFIF till VM i halvmarathon den 5 maj i Kortrijk, Belgien. Då satsar han helt på denna tävling och står över terräng-SM. Hur som helst tycks Martin vara i bättre form än någonsin så här tidigt och det lovar gott inför säsongens kommande begivenheter. Hans tid i mål blev 12:02.12.

Tvåa i mål på 12:06.51 var Lars Axelsson, som nu gjort en liten comeback efter att ha haft besvär med skador ett par år tillbaka, och Lars som är veteran i M40-klassen, som han därmed vann, gjorde verkligen en suverän insats. På bronsplats kom Högbys Magnus Olsson med tiden 12:14.08.

Damernas samma sträcka fick en suverän segrarinna i Växjös Malin Öhrn, som var helt ohotad, på tiden 13:09 före klubbkamraten Jessica Gylfe som hade 13:38. Bronsplatsen tog Johanna Nilsson, Högby

När det gäller lagtävlingarna i seniorklasserna blev Högby IF och IK Hakarpspojkarna tvåa resp trea i både dam- och herrklassen. Segrande lag blev Brittatorps TK på herrsidan och IFK Växjö på damsidan.

Herbert Jobäcker

Resultaten från DM-tävlingarna i terräng finns här.