020511     FINAL-LAGEN I LAG-DM KLARA

11maj: I onsdags kväll genomfördes det manliga kvalet i lag-DM på tre platser i distriktet, närmare bestämt i Skruv, Kalmar och Nässjö.Det gällde att komma etta eller tvåa för att gå till finalen, som äger rum i Nässjö den 8/9, där alltså de sex bästa lagen gör upp om placeringarna.

Det är ett stort antal grenar på programmet i lag-DM och det gäller att ha fullt lag, dvs besatt i alla grenarna. Det lyckas man ju dock inte alltid med och det kan betyda tappade dyrbara poäng. I Nässjö t.ex förlorade IK Hakarpspojkarna sin finalplats på det, då man made luckor i tre grenar, så trots tre grensegrar så var det Hovslätts IK, som inte hade en enda grenseger, som gick in på andra plats efter mycket suveräna hemmaklubben IK Sisu.

Att det är många grenar gör att de som har ett jämnt lag över hela linjen kan göra sig gällande samtidigt som det blir svårare för klubbar att "leva högt" på en eller några väldigt bra aktiva, vilket man skulle kunna göra om en del grenar plockades bort. Nu är karaktären av lag-DM lagd att ett jämnt lag ska ha chansen, och det finns säkert fler klubbar som skulle kunnat vara med och gjort bra ifrån sig.

Den bästa kvalgruppen, om man ser till resultaten, var den som gick i Kalmar. Här vann IFK Växjö, nu satsande på en comeback efter att inte haft med lag de senaste åren, överlägset och kan bli ett hot mot IK Sisu i finalen. Till final från denna grupp gick också hemmaklubben Kalmar. I Skruv var det Eksjö Södra och Skruvs IF som blev final-klara. De var i en klass för sig, men heder åt Alvesta och Njudung, som i alla fall ställde upp med lag. Villstads GIF kom här inte till start.

Av individuella prestationer kan framhållas Växjös Andreas Wulff, som med ett kast på 65.96 vann spjuttävlingen i Kalmar. I Nässjö och Skruv var det fram för allt löparessen Martin Söderberg, IK Hakarpspojkarna och Mats Grahnström, Eksjö som utmärkte sig. Mats vann i ett "ensamlopp" 5000m på 15:06.01 och Martin drog ett tungt lass med suveräna segrar på såväl 1500m som 5000m, samt bidrog till en andraplats i stafetten för IKHP.

Nedan den totala poänställningen för de tre kvalgrupperna.

Kvinnorna har ju inga kvaltävlingar, utan här gör alla anmälda lag upp om DM-titeln vid finalen i Nässjö den 8/9. Här kan man väl säga att IFK Växjö, såsom regerande svenska lagmästare, är storfavoriter.

SLUTPOÄNG I LAG-DM KVALEN

Grupp 1