030516    LITE INFORMATION FRÅN KANSLIET

16maj: Lite information från kansliet gällande ytterligare en del rättelser till kalendern och vad som gäller för DM mm.

NY FÖRENING

Eldhus 03 IF
c/o Peter Fasth, Hammarvägen 4, 562 32  NORRAHAMMAR (F)
Tel: 036/648 78

RÄTTELSER TILL KALENDERN 2003

Sid 3: Annonsen skall ha texten: "Oskarshamns SK inbjuder till tävlingar 2003". Personliga rekordens kväll skall vara 2/7 och inte 2/6.

Sid 3 och 13: Telefon och E-post till Per Falkman skall vara 0370/491 93 (b), 0371/343 06 (a). per.fman@swipnet.se (b), per.falkman@varmforzinkning.se (a)

Sid 17: E-postadress till Stensjöns IF skall vara goran.graberg@stensjon.org

Sid 49: Grenar i Lag-DM Män tillkommer i kvalomgången 110m häck. I Kvinnor skall Tranås AIF strykas och ersättas av Södra Vi IF.

TÄVLA I KLUBBDRÄKT!

På förekommen anledning vill vi uppmana Er föreningar att se till att Era aktiva alltid tävlar i klubbdräkt. Detta är ett måste vid SM-tävlingar (annars blir vederbörande diskvalificerad) och viktigt vid DM-tävlingar. Naturligtvis ser det trevligare ut även vid andra slags tävlingar.

FÖRTYDLIGANDE VAD SOM GÄLLER VID ANMÄLAN TILL "NYA SMÅLANDS-DM 2003"

Man behöver bara anmäla en aktiv - vilken ålder som helst - en gång, då ett uppnått resultat räknas "dubbelt" = egen yngre klass + seniorer. Detta är lika som tidigare vid Stora DM samt vid DM i terräng och 5000m etc.

Detta görs när yngre åldersklasser och veteraner avgörs vid samma tillfälle som mästerskapet för seniorer. I annat fall finge man ha ytterligare tävlingsdag för seniorer, då reglerna är att alla åldrar skall beredas tillfälle att ställa upp i seniormästerskapet. Reglerna för DM bör vara lika som vid SM.

Men observera här undantag för Stora DM (och det gäller nu i Kalmar). När yngre har lättare redskap, lägre häckhöjder och annan löpsträcka (tex 300m i stället för 400m i u15) och även i sprinterloppen 100m och 200m, där man även i de yngre klasserna skall ha finaler där man möter varandra direkt. OBS att där måste man anmäla särskilt om yngre även vill starta i seniorer och får då göra en start till i den grenen.

Det uttages endast en startavgift per aktiv och anmäld gren även om yngre startar i seniorklass och gör två starter. Detta för att det skall gälla lika för dem som "måste" starta två gånger och för dem där en start räknas "dubbelt".

Anm: Att alla måste starta "dubbelt" vid Stora DM för att kunna deltaga även i seniorer, anser vi skulle innebära svårigheter för den aktive att tillvarata sina intressen i båda åldersklasserna och bli ett icke utslagsgivande resultat av mästerskapet samt även svårt arrangörsmässigt att genomföra på två dagar.