LÅGT DELTAGANDE VID DM-TÄVLINGARNA I OSKARSHAMN

29aug: Dag 3 av JDM 19, UDM 17/15 och VDM samt DM/VDM 10000m arrangerades i helgen av Oskarshamns SK. Tyvärr fortsatte trenden från samma DM , dag 2 som var inlagt i Villstads Kräftspelen, med lågt deltagande. Nu bör nog tävlings-kommittén ta sig en funderare på om JDM och äldre UDM skall läggas ut så kommande år. Det tycks, av årets DM, gå bra med senior-DM, men inte dessa nämnda.

Även DM och VDM 10.000m som ägde rum samtidigt hade minskat deltagande jämfört med senare åren.  Kanske TV-utsändning av Finnkampen tog bort några deltagare ? Men framför allt var det JDM som åter inte kan anses godkänt, inte riktigt så dåligt som i Villstad, men vad ska man säga om bara en startande på manliga sidan som deltog i två grenar? På kvinnliga var det lite bättre, fyra infann sig som tävlade i fem grenar. I UDM 17/15 måste vi säga att det var mycket mindre deltagare än det borde vara i ett DM i de åldrarna.

Flera föreningar deltog inte alls i JDM och UDM. Det kan då påpekas att vår största klubb, IFK Växjö och Jönköpingsbygdens samtliga föreningar saknades.

När det gäller Eric Walls vandringspris är det, efter ovan nämnda DM-tävlingar, föreningar från södra delen av distriktet som ligger i topp. Växjö leder före Högby IF och Kalmarsund på trejde plats.