FINALEN I LAG-UDM AVGJORD

Alla som kavalificerat sig till finalen, dvs 36 lag, i Lag-UDM var på plats när Eksjö Södra IK arrangerade på Nya Ränneborg.

Om man tittar på länen så var det stor övervikt för F-län med 22 lag; G-län hade 10 och H-län 4.  Det fanns bara ett fåtal luckor i grenarna,  det var fler vid lag-DM för seniorer föregående helgen. Det är så det ska vara. Friidrotten är i nuläget sådan att det finns överflöd, kan man kanske säga, på ungdomsfronten medan det blir glesare ju längre uppåt man kommer i åldrarna. När man kommer upp i veteranåldrarna så ökar det igen så kanske kunde man ha Veteran-DM för klubblag också, en tanke.

Av föreningarna så hade, som sig bör, IFK Växjö flest lag med (8st). Det är ju distriktets största friidrottsförening. Sedan kommer IK Hakarpspojkarna med 5 lag och därefter följer Eksjö Södra IK, Hovslätts IK och IK Sisu med tre lag vardera. Två lag hade Tranås AIF, Stensjöns IF och Ljungby FIK och ett lag vardera hade Högby IF, Villstads GIF, FIK Kalmarsund, Lekeryd-Svarttorps SK, Habo FIF-04, Wärnamo SK, FIK Färjestaden och Kalmar SK.  Där är de främsta ungdomsfriidrottsföreningarna i distriktet just nu.

Distriktsmästare för ungdomslag blev IFK Växjö i P11 och F15 = 2 guld, IK Sisu i P13 och F13 = 2 guld; Ljungby FIK i F11 och Högby IF i P15 = 1 guld vardera. Grattis säger vi till dem. Flest antal medaljplaceringar hade IFK Växjö och IK Hakarpspojkarna = fem vardera.