Svenska Cupen och Götalandscupen match 1

IFK Växjö:s damer hade inga problem att kvala in till Lag-SM igen, här avslutande 4x100m där Carro hade 2a-sträckan. Foto: Hasse Sjögren.

21 maj: I söndags avgjordes Svenska Cupen Grupp B i Helsingborg, som också var kval till Lag-SM 2 juli i Göteborg. Tre smålandsklubbar var aktuella med 5st lag. Börjar vi med IFK Växjö så har deras damlag legat i Sverigetoppen de senaste åren, så att de åkte ur Lag-SM ifjol och nu tvingades kvala var anmärkningsvärt. Det visade sig dock inte vara några som helst problem för dem att kvala in sig till Lag-SM igen då de vann överlägset på 93p, Helsingborg närmast bakom på 67p. Även deras herrlag lyckades kvala in till Lag-SM i fjol, men åkte sen ur. Nu var det dock väldigt nära att de lyckades kvala in igen, men hade inte marginalerna på sin sida då de stannade på samma poäng som Mölndal, men missade platsen till Lag-SM pga färre antal grensegrar. IK Haparpspojkarna hade också både ett herr och damlag och då båda lagen blev 4a håller de sig kvar i Svenska Cupen på riksnivå, dock var det små marginaler ner till 5an och 6an på herrsidan. IK Sisu:s män är de som blev 5a bara 1p bakom IKHP och 1p ifrån att åka ner till Götalandscupen. Kalmarsund hade också ett damlag som tyvärr kom sist och därmed åkte ur Rikscupen och ner i Götalandscupen till nästa år.

Svenska Cupen/Lag-SM-Kval
Kvinnor, Grupp B   Män, Grupp B
1 IFK Växjö 93p   1 Mölndals AIK 77p (6 grensegrar)
2 IFK Helsingborg 67p   2 IFK Växjö 77p (3 grensegrar)
3 Eslövs AI 64p   3 Alingsås IF 72p
4 IK Hakarpsp. 55.5p   4 IK Hakarpsp. 50p
5 Mölndals AIK 55p   5 IK Sisu 49p
6 FI Kalmarssund 36.5p   6 IFK Helsingborg 48p

På lägre nivå avgjordes även Match 1 i Götalandscupen på ett flertal ställen i Götaland nu i söndags, Motala, Uddevalla och Linköping var orterna där de 4st aktuella Smålandslagen deltog. I Division 1 har Hovslätts IK ett damlag, som efter en sistaplats dessvärre riskerar att åka ner till Div 2 om de inte lyfter sig i Match 2 som går 16/17 aug. I Division 2 har IK Sisu ett damlag som ligger 2a efter första matchen, Åhus försprång på 6p är dock inte så lätt att hämta in i Match 2, så avancemang till Div 1 verkar tufft. Ungefär samma läge befinner sig Högby IF och FI Kalmarsund som i Match 1 för Män Div 2, Norra blev 2a och 3a strax bakom IK Norrköping. Ett lyft krävs alltså i Match 2 för avancemang till Div 1.

Götalandscupen
Kvinnor Div 1   Kvinnor Div 2   Män Div 2, Norra