UDM 12-14år i Västervik - lite dåligt deltagande
11 aug:
I helgen arrangerade Oskarshamns SK tillsammans med Västerviks IF UDM 12-14år i Västervik. Antalet starter kan summeras till 414st, vilket inte är så bra. Ifjol var det 581st i Högby och det är en mer normal siffra om man tittar bakåt några år. Några av de större föreningarna som inte hade en enda aktiv på plats var Alvesta FI, Villstads GIF, Lekeryd-Svarttorp SK, IFK Sävsjö och Skruvs IF. Endast en aktiv hade Hovslätts IK och Habo FIF. Detta kan jämföras med två andra föreningar som å andra sidan gjorde väldigt bra ifrån sig (liksom ifjol), Ljungby FIK och Stensjöns IF. Ljungby hade 13st aktiva som stod för hela 64st starter, Stensjön hade 7st aktiva som fick ihop 31st starter.
Vår kanslist Herbert har sammanställt en tabell över antalet starter per förening och klass 2007 och 2008.

Om man även väger in hur de aktiva placerade sig är det också dessa två föreningar som toppar listan över medaljpoängen ganska klart, trots att de inte är Smålands två största föreningar i andra sammanhang. Ljungby är helt överlägsen med 94p och även Stensjön har en lucka bakåt med 60p. IFK Växjö, IK Hakarpspojkarna och Högby IF följer därefter med 47p, 44p och 43p.

Detta sätter också sina spår i Eric Walls vandringspris. Stensjön går från 10e till 7e bästa förening och passerar Hovslätt, Eksjö och Tranås. Ljungby som inte plockat så många poäng i år fram till UDM mer än dubblerade nu sina poäng och gick från 14e till 11e-platsen. Dock återstår en ganska stor lucka poängmässigt till 10an, så att ta sig in bland "de 10 bästa" blir nog svårt, även om året inte är slut. Längre ner i tabellen gjorde även IK Hinden ett ryck uppåt, liksom Kalmar SK och FIK Färjestaden som ju släpper sina aktiva >14år till FI Kalmarsund. Arrangören Västerviks IF noterade sina första DM-poäng för året.

Stensjöns Jacob Sjödin och Isak Oskarsson Kalmar SK:s Micael Fagö
Bland de aktiva fanns ett flertal som var extra flitiga medaljsamlare, inte minst Stensjöns Jakob Sjödin och Isak Oskarsson ovan till vänster, liksom Kalmar SK:s Micael Fagö ovan till höger. Jakob tog hem hela 7st medaljer i P13, 5st guld & 2st silver. Isak tog 6st raka guld i P12. Michael 3st guld, 1 silver och 1 brons i P14. Därutöver var det faktiskt så många aktiva som 16st som tagit hem minst 4st medaljer! Här de sju som tagit minst 5st medaljer:
Ljungbys Julia Eriksson F12 - 6 guld, 3 silver
Stensjöns Isak Oskarsson P12 - 6 guld