Styrelsemöte igår i Växjö

12 sep:
Igår kväll höll styrelsen i Smålands FIFs möte på IFK Växjös kansli vid Värendsvallen i Växjö.

En större punkt på dagordningen var SFIFs remissförslag "Friidrott för 2010-talet". En del diskussion, även om slutsatserna mest blev att avvakta och ventilera frågan på Ledardagarna/UC-träffen.

För Smålands del innebär förslaget till ny röstlängd oförändrat antal röster/ombud (9st) vid FM, men den ökade Stockholms-dominansen (16 ombud ökas till 24st) på bekostnad av de flesta mindre distrikt ifrågasattes. Antalet röster/ombud för varje distrikt utgår från distriktets samlade framgångar på SM (SM-poäng) och omfattingen på barn & ungdoms-verksamheten (LOK-stöd). Till stor täcker det alltså både "bredd och elit", även om gruppen "vuxna långlöpare" missas, både de hundratusentals motionärer, men också de som presterar upp t.o.m. distriktstoppen.

Smålands 9st ombud till FM kan vara representanter både från SmFIF och föreningarna och minst så många ska alltså nomineras inför, och sen röstas fram på vårat SDF-möte.

Även rösträtten på SDF-mötet ska, enligt nya förslaget, baseras på SM-poäng istället för DM-poäng och det kan ifrågasättas om SM-poängen verkligen skulle spegla styrkeförhållandet föreningarna i mellan på distriktsnivå bättre än vad DM-poängen gör. Enligt SM-poängen skulle Växjö få 5st röster/ombud på SDF-mötet, Kamarsund 3st, IKHP, Högby, Hovslätt och Alvesta 2st, medan övriga har varsin röst. Detta innebär då att Växjö som tveklöst är överlägset störst i Småland på SM-nivå skulle få 5ggr mer inflytande än "ganska stora" föreningar som IK Sisu, Oskarshamn, Stensjön, Tranås, Eksjö, Ljungby, m.f. trots att Växjö inte kan anses vara riktigt så dominerande inom distriktet (på DM-tävlingarna).

Punkten Utbildning på mötet fick också anknytning till de pågående strukturförändringar från SFIFs håll, nämligen samarbetet med Blekinge inom FC Växjö. Blekinge har tidigare brutit samarbetet med oss och vill nu ha ner instruktörer till Blekinge på vissa utbildningar. Arbetet det ev. skulle medföra för SmFIF diskuterades, liksom risken att våra utbildningar krockar och att instruktörerna då inte kan vara på båda ställena.

På punkten Tävling konstaterades att vi behöver få in föreningarnas ansökningar ang. vilka tävlingsdatum de önskar ha på sina tävlingar 2009 redan i god tid innan Ledardagarna/UC-mötet 17-18 okt för att då då kunna presentera ett distriktsprogram 2009. Sanktionsansökan går egentligen ut först senare, men vi ber alltså föreningarna att vara ute extra tidigt för att få klart Smålandsprogramet i Vrigstad 17-18okt och inte behöva köra ett till möte.

Under punkten Anläggningar nämndes bl.a. Västerviks nya fina arena inkl. ny utrustning och att IK Hinden inviger sina nya allvädersbanor på Åkrahäll IP i Nybro nu på lördag.

I övrigt hänvisas till protokollet som kommer så småningom.