Invigning av nya allvädersbanor i Nybro

Kultur- fritidsnämndens ordf. i Nybro kommun, Bernt Jonsson, skjuter av det symboliska startskottet för den nya arenan. Foto: Markus Andersson.

16 sep: Åkrahälls IP i Nybro där IK Hinden håller till har i sommar rustats upp och gamal kolstybb har ersatts av nya fina allvädersbanor. Invigningen av den nya idrottsplatsen skedde nu i helgen.

På 1970-talet var Nybro IF en av de största föreningarna i Småland. Några bröt sig dock ur föreningen 1977 och bildade IK Hinden strax utanför Nybro och i närheten av Stora och lilla Hindsjöarna, därav namnet. Under 1980-talet gick det utför för Nybro IF sett till friidrotten och i början på 1990-talet la de ner sin friidrottsverksamhet. IK Hindens huvudidrott har alltid varit friidrott på arena och fr.o.m. 1995 har de helt flyttat in till Nybro där verksamheten är koncentrerad till Åkrahälls IP och Nybro Sporthall. Tyvärr har anläggningarna inte varit anpassade till modern friidrottsverksamhet, Åkrahälls IP har förvisso haft 6st banor runt och 8st på upploppet, men med kolstybbeläggning. Ombyggnad till allvädersbanor har ständigt varit med på förslaget till långtidsbudget men hela tiden skjutis upp.

Men nu har IK Hinden äntligen fått ett lyft, först OG-hallen här om året med 40m-banor (allväders), längdhoppsgrop, kulring och plats för höjdhoppsmattor, och sen nu riktiga allvädersbanor på Åkrahälls IP. Dock nöjde sig kommunen först med att enbart finansiera själva bygget av banorna, trots att en hel del utrustning också behövs. Nu har de dock börjat släppa till lite mer pengar, sen har IK Hinden även fått 250.000kr i bidrag från Smålandsidrotten som de skaffat kastbur, stavhopps- och nya höjdhoppsmattor för. De har också ansökt om bidrag från Swedbanks ”Lokala potten”. Startblock och träningshäckar har de införskaffat för egna pengar och planerar att investera mera.

Kontinuerlig dialog sker med kommunen och förhoppningsvis släpper de till mer pengar, en hel del saknas fortfarande innan friidrottsarenan kan betraktas som fullutrustad, främst handlar det om eltid, stavhoppställning och tävlingshäckar.

När sen (förhoppningsvis) all utrustning är på plats återstår en del utbildningsarbete inom föreningen innan de är redo att börja arrangera någon större tävling i Nybro, som förhoppningsvis kommer ligga i distriktsprogrammet 2009 eller 2010 och framåt.

Mer bilder från invigningen

Kultur- fritidsnämndens ordf. i Nybro kommun, Bernt Jonsson, håller tal.

IK Hindens ordf. Patrik Eklund tar emot presenter och lyckönskningar.

Hindens ungdomar körde ett träningspass i samband med invigningen.

Bilder på bygget / utveckling

25 april: Bygget har börjat och är nu i full gång.

5 juni: Banorna är asfalterade och väntar nu på toppbeläggningen.

21 juni: Nu är även den röda fina toppbeläggningen på plats.

13 sep: Invigning! Banorna med linjer & markringar var klara i slutet på juni.