Svenska FIF:s Förbundsårsmöte i Malmö
30 mars:
I helgen har alla SDF, de största föreningarna, SFIFs styrelse m.m. och övriga samlats i Malmö för att få information, diskutera planerad verksamhetsinriktning de närmaste åren och inkomna förslag/motioner, samt diverse val av nya personer till Svenskans styrelse, valberedning, etc.

Skåne FIFs Karl-Gustav Holmgren inleder Förbundsårsmötet med att hälsa välkomna, efter att ha lyssnat till en inspirationsföreläsning om förändring.

En stor fråga på mötet var styrelsens förslag "Friidrott för 2010-talet" som utgår ifrån Organisationsutredningen som tidigare gjorts. Smålands FIF tillsammans med flera andra distrikt och föreningar ville ha igenom en del förändringar, men fick efter lång debatt nöja sig med några mindre justeringar innan förslaget klubbades igenom. I korthet handlar förslaget om tre delar.
Del 1 om "ledningsprocessen", bl.a. möten under året mellan alla olika friidrottsorganisationer som föreningar, SDF, UC, SFIF m.f. Även tydligare kartläggning av VAD som behöver göras inom Svensk friidrott (enligt föreningar & SDF) och sen avgörs VEM som ska göra vad (enligt SFIF & SDF). Både uppifrån och nerifrån-perspektivet.
Del 2 handlar om röstlängden. Nuvarande system att SDF och de 35 största föreningarna i Sverige har röster enligt antal föreningar (SDF 1-4st) och SM-poäng (föreningar 1-2st) skrotas och istället ska varje distrikt bestå av en "valkrets" där distriktets alla ombud utses på SDF-mötet. SDF & föreningar har alltså inga förutbestämda röster som tidigare, i teorin skulle alla Smålands ombud (blir ~10st istället för nuvarnade ~8st) kunna väljas ifrån en liten förening, men i praktiken blir det väl SDF-styrelsen som får ställa upp med några representanter och de största föreningarna med några, liksom tidigare. Tror vi får lite svårt att få ihop 10st.
Del 3 handlar om ekonomin föreningar, SDF & SFIF i mellan. Till svenskan spolas den rörliga delen på sanktionsavgiften när det gäller långlopp, den fasta delen kvarstår dock. Medlemsavgiften till SFIF höjs från 1200kr för alla till 1800kr för de minsta föreningarna, 4000kr för Smålands 18st största föreningar enligt SM-poäng förutom IFK Växjö som platsar på Sveriges topp-10 och får 16.000kr i medl.avgift. Till SDF spolas både årsavgifter och sanktionsavgifter, vilket innebär -300.000kr för Smålands FIF. Dock öppnas möjligheten att ta ut en "Service-avgift" istället, plus att Svenskan delar ut SDF-stöd, 100.000kr för Smålands del. Det finns ett "prel. utkast" på förslag till ny Service-avgift som presenterades lite kort på vårat SDF-möte för två veckor sen och som nu (när FM klubbat beslutet) sannolikt kommer justeras och presenteras som ett styrelseförslag inför SDF-mötet 2010. Föreningarnas synpunkter i denna fråga är varmt välkomna!

Valberedningens Nils-Erik Emilsson (fd. ölänning) tillsammans med Svenska FIFs styrelse-tillskott, Calle Nilsson, Högby IF

Också nämnvärt är att Småland nu fått in en ledamot i SFIFs styrelse, nämligen Calle Nilsson Högby IF som fyllnadsvaldes på 1år. Senast vi hade en Smålänning i Svenska FIFs styrelse var 1990-1999 (10år) då Hans Fagher var ledamot, dessförinnan Bernt Gröön, Växjö 1985-1996 (12år), varav 1988-1996 som ordförande (8år).