Finnkampen inkl. Ungdoms - Dubbla dubbelsegrar!
31 aug:
Årets Finnkamp blev en Svensk succé - som lycklig avslutning på det annars svaga/skadedrabbade året 2009. Inte nog med att ungdomarna fortsatte sin segersvit med dubbelsegrar de senaste åren, och att även damerna vann enligt förhandskalkylen, herrlaget satte verkligen pricket över i:et med att - tvärt emot statistiken - knäppa finnarna på näsan och se till att det blev fyra Svenska segrar av fyra möjliga! Slutpoängen blev till Svensk favör Män: 208-200, Kvinnor 213-197, Pojkar 117-89 och Flickor 110-91. Det smålänska bidraget till succén bestod av 8st aktiva / 10st starter på seniorsidan och 6st aktiva / 7st starter i ungdomsmatchen.

Ärevarv för svenskarna efter fyrdubbla segrar! Foto: Calle Nilsson

På seniorsidan bidrog Högby IF:s Ida Nilsson med flest poäng av Smålänningarna (6p) genom att vara 2a på 5000m på 16:10.39 och därtill fick rycka in och springa 1500m istället för Ulrika Johansson (som gjorde sig illa under hinderloppet). Ida hängde dock inte riktigt med i spurten utan fick nöja sig med att plocka 1p som 6a på 4:32.28.

Överlägsen trippelseger på damernas 5000m där Ida drar före Hässelby-tjejerna Isabella Andersson (blivande segrare även om Ida utmanade ända in på upploppet) och Lisa Blommé. Foto: Calle Nilsson

Därefter tog IFK Växjös häcklöpare Emma Magnusson (t.v.) och Ulrika Johansson (t.h.) varsin 3e-plats som bästa svensk bakom två finnskor på kort respektive lång häck = 4p. Trots att Emma slog i andra häcken ganska kraftigt blev det nytt PB med en tiondel - 13.74 - vilket ytterligare förstärker hennes position som Sverige-1a nu (Svensk Mästarinna och 1a med marginal på Årsbästalistan). Ulrika har haft lite problem med hälsenorna sen SM och var med 59.04 ungefär sekunden från Årsbästa-nivå. Dock dryga tiondelen före Helsingborgs Frida Persson som annars har Svenska årsbästat dryga tiondelen före Ulrika (57.96 vs 58.10).
Liksom Ida fick Kalmarsunds Nicklas Wiberg dubbla uppdrag med att hoppa längd och ersätta Kronberg på korta häcken. Utallet blev 5a på 7.59w i längd och 6a på 14.63 på häck. Otur med +2,1m/s i längdhoppet som annars var några cm över perset (även 7.36 i OK vind -1,6m/s). 14.63 = SB med 0,02s.
Liksom Nicklas hade vi två Växjö-tjejer som också bidrog med 3p i form av varsin 4e-plats. Hanna-Mia Persson har kommit tillbaka till både stavhopp och Småland i år och hoppat flera tävlingar över 4m, bl.a. SM-silver på 4.05 och årsbästa med 4.21 förra helgen. Nu blev det lite lägre igen, 4.00, men i alla fall ännu en tävling över 4m.
Den andra tjejen med en 4e-plats var Anna Wessman som med 53.19 i spjut lyckades klå en finska och var - som vanligt - näst bästa svenska efter Annika Petersson. Annika tangerade Wessmans 55.91-pers och var 2a med det, så bättre placering än 4a hade varit fullt möjligt för Anna. Dock gjorde hon sig illa i jumsken på uppvärmningen.
Avslutningsvis bidrog Bottnaryds Robert Melin (t.v.) med 2p i form av en 5e-plats i kula på 17.13 (PB/SB 17.24) och Alvestas Stefan Kvist (t.h.) radade upp en väldigt jämn serie i slägga med 4st kast över 63m, dock ingen riktig fullträff, 64.06 som längst = 6a och 1p.

På ungdomssidan (där varje land startade med 2st aktiva istället för 3st) hoppade Angelica Bengtsson inte oväntat hem en överlägsen seger på utmärkta 4.35, vilket faktiskt var högre än vad seniorerna lyckades med (4.30). Förvisso var kanske inte det heller helt oväntat. Dubbelseger blev det också med Ögryte-Michaela som 2a på 4.00.
I Finlands "nationalgren" spjut lyckades Habo:s Matilda Elfgaard faktiskt slå båda finskorna och vann på 47.66 - PB och Svenskt årsbästa med drygt 3m! 17årige Matilda överskred 40m för första gången ifjol med 40.53 och har i år förbättrat sig mer och mer, är nu Smålands-4a genom tiderna.
Hanna Adriansson från Wärnamo SK hade dubbla uppdrag, 100m både individuellt och i stafett. Utfallet blev en 2a-plats efter en finska på 12.23, samt bidrag till en Svensk seger på 4x100m där laget noterade tiden 46.38.
Även 4x100m-laget på pojksidan hade inslag av en småläning, nämligen Högby IFs: Mattias Olander på förstasträckan. Sverige tog hand om även denna seger, även om finnarna inte bjöd på något motstånd efter att ha växlat bort sig halvvägs (i knapp ledning). Segertiden skrevs till 42.15.
Avslutningsvis var faktiskt båda Sveriges diskuskastare på flicksidan från Småland, Hovslätts Hanna Bjärkvik (t.v.) lyckades bäst med en 2a-plats på 40.78, medan Växjös Matilda Berglund (t.h.) stannade på 36.69 vilket hon kom sist/4a med, men det ger ju också 1p.