Stora IDM + Långlopp för ungdomar & juniorer i Karlskrona
16 feb:
I helgen som gick var åter igen KA2 IF arrangör för vårat Stora IDM, som nu även var kompletterat med långlopp för ungdomar & juniorer, inlagt i KA2-spelen. För de som undrar varför IDM åter igen placerades nere i Karlskrona (lång resa för Jkpg-klubbar) beror det inte bara på att KA2 är duktiga arrangörer, utan också på att tävlingsutbudet är bristfälligt i de nya hallarna i Linköping, Norrköping, Motala och Borås som skulle kunna vara alternativ. Det som finns är sammanlagt en hand full endagarstävlingar som alla har bantat grenprogram för seniorerna, att jämföra med KA2 som faktiskt kör dubbla tvådagarstävlingar, båda med komplett grenprogram. Bästa alternativet hade troligen varit Norrköpings Indoor Games, som har klämt in "nästan" alla seniorgrenar på en dag, men det hade också nackdelen att det krockade med Pallasspelen.

Hur som helst, så var deltagandet nere i Karlskrona ungefär som tidigare, men större klubbar från norr som IKHP, Hovslätt, Tranås, m.f. saknades tyvärr. På manliga 400-3000m var det klart bättre toppbredd än vanligt, i övriga manliga grenar, samt på alla ungdoms & junior-sträckorna var det ungefär som tidigare, medan på damsidan var tunnare startfält än vanligt.

Bra manlig toppbredd på 400-3000m, här start P19/P17 1500m. Foto: Calle.

Mest topp-placeringar tog IFK Växjö, vilket framgår av 84,5p till Eric Walls vandringspris, vilket gör att de nu när inomhus-säsongen är avslutad (när det gäller DM) har fått ihop hela 341.5p. Det har alltid legat etta efter inomhussäsongen, även de tre senaste åren då Högby IF lyckats slå dem totalt, men nu är försprånget så överlägset att de troligen kommer ta tillbaka titeln som Bästa DM-förening 2010. Högby IF var näst bästa klubb nere i Karlskrona med 65p och ligger även 2a totalt efter Växjö med 127p. FI Kalmarsund är trea totalt med 119p, medan 4a hitintills 2010, Ljungby FIK på 84p, är destå mer anmärkningsvärd. De har nämligen aldrig ens tagit sig in på Topp-10 sen starten 1995, men skulle förbättra din DM-status rejält om de någosånär kan hålla positionen året ut.

Dubbelsegrare på seniorsidan: Storm, Lundqvist, Nilsson och Linnell.

Bland de individuella resultaten togs ett flertal dubbelsegrar i seniorerklasserna som kan nämnas. På herrsidan vann Eksjös Mikael Storm 60m och 200m på 7.15 & 23.24, IK Sisus Martin Lundqvist vann 1500m och 3000m på 4:09 & 9:13, Högbys Marcus Nilsson vann 400m och längd på 51.81 & 6.41 och på damsidan tog Ljungbys Lisa Linell inte mindre än 4st segrar, förvisso utan motstånd i flera grenar, men bra resultat ändå, 8.06 på 60m, 9.14 på 60mH, 1.62 i höjd och 10.61 i kula.