DM o VDM i Marathon, Högby
26 juli:
I lördags avgjordes även DM & VDM i Marathon inlagt i Högby IFs Ölandsmara. Bra deltagande med Ölandsmarans mått mätt, trots ruskvädret, 75st startande är näst högsta sen starten 1995. Dock är det fortfarande ett klart mindre lopp än Växjömaran och det får också direkt effekt på DM-deltagandet, 19st DM-starter i år är ju betydligt färre än 72st i Växjö ifjol. Anledningen att DM i år inte ingick i Växjö som annars är standard sen några år tillbaka var att VSM i halvmarathon krockade med Växjömaran. Nästa år går VSM i Marathon troligen helgen innan Växjömaran, dock ända uppe i Umeå, så frågan är om DM inte bör läggas i Växjö 2011 i alla fall.

Segrare både totalt i loppet och i DM var Skillingaryd FK:s Micael Lindqvist (bilden) på 2:59:10 och Elmhults SC:s Emma Berntsson på 3:18:41. Micael är välkänd löpare på våra DM-tävlingar sen många år och är faktiskt innehavare av Växjö LKs Vandringspris gällande just DM i marathon och halvmarathon sen i fjol. Med en bra insats i Hultsfred 11 sep (DM ½-mara) ligger han således bra till för en inteckning till i priset. Emma född -86 har vi däremot inte sett så mycket av, men var bl.a. tvåa i Växjöloppet 21km i våras på 1:28 och vann Elmhults SC:s klubbmästerskap några dagar senare på den mycket gångbara miltiden 38:11 om sträckan stämmer.

Bästa klubb blev Högby IF själva med 18p till Eric Walls vandringspris och nu övertog de ledningen 2010 av IFK Växjö!