Svenska Friidrottsförbundets årsmöte i Gävle
28 mars:
I helgen gick årets Förbundsårsmöte i sommarens Stora-SM-stad Gävle. Småland hade 10st ombud på plats (vår 11e plats var tom), nämligen Anders Lantz och Johan Lundvik från IFK Växjö, Ronny Krönvall från Wärnamo SK, Kjell Nilsson och AnnLis Hellsten från Oskarshamns SK, Markus Andersson och Carl-Gustaf Nilsson från Högby IF, Suzanne Wiberg från FI Kalmarsund, Elisabeth Gardmar-Karlsson från Kalmar SK och Katarina Söderbäck från FIK Färjestaden. På programmet stod som vanligt att bl.a. ta ställning till ett antal motioner och styrelseförslag, val av diverse personer och gå igenom både passerad och planerad verksamhet.

Nämnvärt kan vara att Terräng-SM kommer flyttas till hösten (fr.o.m. 2013), Ungdomsfinnkampen kommer framöver ha tre istället för två aktiva i varje gren (förutsatt att Finnland går med på det) och mötet beslutade även att skynda på arbetet med Förenings-utveckling istället för att följa tidigare beslutad ordning på möten, antagande av genomförandeplan, osv. När det gäller valen gick valberedningens förslag igenom, dvs omval av ordförande Lennart Karlberg och ledamöterna Lena Aruhn, Karin Lundgren, Tomas Riste, samt nyval av Jan Kowalski (istället för Stefan Borg). Dock saknades bara några enstaka röster för att Blekinges Åke Westerlund skulle tagit en av de manliga platserna istället för Riste/Kowalski.

Vid sidan om själva årsmötesförhandlingarna hölls även en inspirationsföreläsning om den extremt snabba utvecklingen på internet med Facebook, Twitter, Google, YouTube m.m., även hårdvara som smarta telefoner, surfplattor, Iphones m.m. samt det gap som finns mellan yngre & äldre i hur man kommunicerar. Uppmaningen var förstås att friidrotten ska försöka haka på tåget för att på bästa sätt kunna kominucera med t.ex. sina egna aktiva.

Flera seminarier genomfördes också, bl.a. Svensk Friidrotts svar på flera frågor inför RF-stämman i slutet av maj. Här kommer det t.ex. avgöras om Friskis & Svettis lämnar friidrotten och får skapa eget specialförbund (troligen), ny modell för hur RF-stödet till SF beräknas, där en faktor blir antalet medlemmar registrerade i IdrottOnline (hur många friidrottsklubbar har några medlemmar överhuvud taget här?). Ett annat seminarium handlade om en studie i skador bland friidrottsungdomar som visar på skrämmande hög skadefrekvens. Vad göra åt detta? Fortum presenterade hur friidrotten relativet enkelt kan spara 20% i energikostnader för lokaler och anläggningar, nya utbildningsmaterialet för barnledarutbildningen presenteres, liksom elitidrott & studier med bl.a. FIG, NIU och utbildning på högskolenivå.