Friidrottsgalan - Anna Wessman prisad för finnkampssegern
9 okt:
I fredags kväll gick Friidrottsgalan i Stockholm och ett av priserna gick till en Smålands-aktiv, nämligen Fortums pris "Årets prestation i finnkampen" till IFK Växjös spjutkastare Anna Wessman med motiveringen "Vann och satte personligt rekord med 57.09 vilket var den första svenska kvinnliga segern i spjut på 32 år".

Och såhär skrev vi här på hemsidan: "Av de småländska uttagna imponerade Anna Wessman i spjut med att klämma till med 57,09 direkt i första, pers och smålands-rekord med knappa metern och bara 22cm ifrån svenska rekordet! Dessutom gav det den första svenska spjutsegern på damsidan ända sen 1979! Anna fortsatte också med en riktigt kanonserie, 56,70 - 55,15 - X - 54,98 - 55,88".

Kolla, en G-U-L boll överst i kvinnliga spjutet! Foto: Deca Text & Bild.

Carolina Klüft var också nominerad till två priser, men de gick alltså till andra. Dels Pumas "Årets prestation i landslaget" med motiveringen "Strax utanför medaljstriden placerade hon sig som femma i VM" och Ateas "Årets prestation i Stora SM" med motiveringen "Vann och gjorde årets längsta svenska hopp, 6.74 samt vann även 100 m".

Historik - Alla småländska pristagare vid Friidrottsgalan
2004 -