IJDM 19 o IUDM 12-17 i Växjö
23 jan:
Förutom långlopp som gick förra helgen, och mångkamp som går om tre veckor, så hade ungdomar och juniorer sin Stora IJ-UDM-helg nu i Växjö. 451st starter räknar vi till vilket är normalt eller lite i underkant av de 440-500st vi fått ihop de senaste fyra åren. Främst är det de äldre klasserna som var lite svagare i år, medan man hittar de fylligaste startfälten i F13 & F12 som ligger i en klass för sig. Arrangörsklubben IFK Växjö deltog flitigast och tog hem överlägset flest poäng till Eric Wall, 163p. Långt där bakom var det desto jämnare mellan övriga klubbar, fem inom 40-55p, Högby IF, IKHP och Ljungby FIK de främsta av dem.

För två år sedan på samma plats & tävling vann Ida Virdebrant F16 på 1,68.

Om antalet starter var färre i de äldre klasserna sattes å andra sidan flera riktigt bra resultat. För att nämna några vann Växjös Ida Virdebrant F19 höjd på 1,84 vilket t.o.m. är över seniorernas IDM-rekord och svenskt årsbästa i åldersklassen, bara 1cm ifrån seniorernas toppnotering 2012. Klubbkompisen Molly Bergvall vann F17 på 1,73 vilket också är svenskt årsbästa i klassen, precis som de 15,69 i F17 kula som Ljungbys Fanny Roos vann med. På pojksidan blev det knallhårt mellan höstens två korta häcklöpare i ungdoms-finnkampen, Hannes Kvist Wirdmo och Jesper Lundberg, både numera IFK Växjö, de fick båda tiden 8,60 men Hannes dömdes som segrare.