Lag-SM-kval och Götalandscupens första match
21 maj:
I går avgjordes Lag-SM-kvalet för Grupp B och första matchen av två i den underliggande Götalandscupen. I G-cupen finns tre divisioner, och ovanför Lag-SM-kvalet, eller Svenska Friidrottscupen som är ett mer formellt namn, ligger Lag-SM. I Götalandscupen har man varje år två matcher och poängen från de båda matcherna läggs ihop till årets resultat, varje division innehåller 6st lag, bästa och sämsta laget flyttas upp respektive ner till nästa år. Lag-SM-kvalet är geografiskt indelat i Grupp A och Grupp B, segrande lag i respektive grupp kvalar in till Lag-SM som avgörs senare samma år, de två sista lagen i Lag-SM får nästa år försöka kvala in igen i Grupp A eller B, medan de fyra bästa lagen stannar kvar i Lag-SM.

13st smålandslag är i action i år, lika många som ifjol, men ändå med skillnaden att Habo FIF-04 har ett nystartat herrlag i Division 3, medan Alvesta FI å andra sidan inte ställde upp med sitt herrlag i Division 2. Summerat ser det ut som 2012 blir ett sämre år för Smålandslagen där fler ser ut att trilla neråt i seriesystemen än antalet som fyttar upp. Detta i motsats till fjolåret då alla lagen bibehöll positionerna eller gick framåt.

IFK Växjö har de främsta Smålandslagen på både dam- och herrsidan, men har tappat styrka på de senaste åren och den trenden höll även i sig i år då de i Lag-SM-kvalets Grupp B inte lyckades vinna = kvala in till sommarens Lag-SM-final, utan blev tvåa på damsidan och trea på herrsidan. IK Hakarpspojkarna har även ett etablerat damlag på denna nivå, fram tills nu då de råkade bli sexa & sist och därmed åker ner till Götalands-cupens Division 1 nästa år. Slagna av bl.a. Tranås AIF som under de senaste åren avancerat genom hela seriesystemet upp hit och nu precis klarade sig kvar på Lag-SM-kval-nivån som femma, 3p före IKHP.

Nere i Götalandscupen har vi sex lag i Division 1, hela fyra herrlag och två damlag. Bäst går det för Hovslätts IK:s damer som vann första matchen med 4,5p bak till Åhus och därmed ligger bra till för uppflyttning till Lag-SM-kval-nivån nästa år om de bibehåller ställningarna i Match 2 den 9 juni. Skapligt ser det även ut för Högby IF:s herrar som är trea med poängmässiga marginaler både uppåt & neråt. Sämre ser det däremot ut för övriga tre lag, FI Kalmarsund kom nu sist på både dam & herrsidan och måste rycka upp sig i nästa match om de ska undvika att åka ner till Div 2. Om de lyckas med det på herrsidan ligger både IK Hakarpspojkarna och IK Sisu risigt till för att istället vara den som åker ner.

I Division 2 ser det också bra ut för Hovslätts IK som nu ligger de tvåa 3p bakom Öresund och med ett litet lyft i match två har chans på segern och uppflyttningsplatsen. Villstads GIF:s damer ligger i motsatta läget, tvåa från slutet bara 1p före Ystad och får se upp för att undvika sistaplatsen och nerflyttning vid nästa möte. Alvesta hade här tidigare ett herrlag som nu dock inte ställde upp.

Avslutningsvis Division 3 så har Habo FIF-04 här som sagt ett nystartat herrlag som ligger skapligt till mitt i fältet, lite närmare toppen än botten poängmässigt.

Lag-SM-kval 2012, Grupp B
Män   Kvinnor