Eric Walls Vandringspris 2012
10 nov:
Det största av våra vandringspris är Eric Walls, som varje år går till den summerat bästa DM-föreningen enligt ett visst poängsystem. Mer poäng till seniorer, och sen fallande skala via juniorer, äldre o yngre ungdomar till veteraner, med extra många poäng för lag-placeringar och färre för ensamstarter.

Priset startade 1995 och då lyckades Kalmar SK vinna, därefter har IFK Växjö prenumererat på titeln fram till 2006 medan Högby IF vunnit de senaste sex åren. Växjö har dock i regel legat i klar ledning efter inomhussäsongen, men Högby har tagit in och passerat utomhus. Klart jämnast blev det i år då endast 0,5p skiljde dem åt inför avslutande Maran & Castorama, Ölandsklubben ansträngde sig och samlade ihop klart fler poäng i Castoraman än de någonsin gjort tidigare, medan Växjö inte ens deltog. Poängen blev 572p för Högby och 554,5p för Växjö.

Trea är IK Hakarpspojkarna på 422p, vilket är ny rekordpoäng för deras del (tidigare 416p -09) och tredje gången de blir trea. Även årets fjärde bästa DM-klubb, Hovslätts IK, ligger lite ensamt med luckor åt båda hållen på 293p. Därefter jämnare mellan 5an Wärnamo SK på 192p och 6an Oskarshamns SK som fick ihop 185p. De tre senaste har alla tre ~100p upp till sin högst uppnådda poäng, Hovslätt lyckades bli trea 02 & 07, medan WSK & OSK båda blivit fyra som bäst.

FI Kalmarsund som exakt likadant som IKHP varit 3a 3ggr och fått ihop 422p som mest fick i år nöja sig med att avsluta karriären som klubb på en beskedligare 7e-plats på 151,5p. Motsatt riktning gäller för Habo FIF-04 som 2006-2011 alltid hållit sig inom placeringsintervallet 14-17e och fått ihop 100,5p som mest, men nu tog ett ordentligt skutt upp ända till 8e-platsen på nya rekordpoängen 144,5p.

Tranås AIF och Ljungby FIK var de sista att detta år rankas som distriktets tio främsta DM-klubbar, Tranås med 132,5p och Ljungby 0,5p bakom. Båda har varit sjua som bäst. Närmast utanför Topp-10 landade IK Sisu Nässjö på 128,5p och grannklubben Eksjö Södra IK på 123p.