Stora IDM-helgen inlagt i Best Western Games i Växjö

20 jan:
I helgen har IFK Växjö premiärkört Telekonsult Arena på allvar med STOR-tävlingen Best Western Games som lockat så många som ca: 1000 deltagare som tillsammans gjort nästan 2500 starter! Telekonsult Arena erbjuder också stora möjligheter, 6st rundbanor, ganska stora teleskopläktare, flera höjd, längd/tresteg och stavansatser, liten cafeteria och generellt gott om plats jämfört med andra hallar. Häftigt att vi nu har en sådanhär jättehall för friidrott mitt i Småland!

Resultat Best Western Games LÖRDAG och SÖNDAG.

Fördelarna med att lägga in DM i BWG är förstås att tävlingen mer eller mindre garanterar stora & bra startfält, utmärkta förutsättningar i TKA, samt att IFK Växjö med hjälp av några andra klubbledare tog hand om arrangemanget. Nackdelar finns dock också, som att DM fått anpassa sig till BWG:s upplägg, t.ex. kördes inga rena DM-finaler i löpgrenarna och i längd/tresteg och kula har var det bara topp-8 i BWG som gick 6st hopp/kast oavsett DM-placering (bland de yngre klasserna fick alla fyra hopp/stötar). Prisutdelningen blev inte riktigt bra när BWG bara hade tid/möjlighet att använda de huvudsakliga högtalarna till att kommentera tävlingsverksamheten, och majoriteten av grenledarna inte ledde de aktiva till prisutdelning direkt efter avslutad gren som det var tänkt. I de yngre klasserna kördes ändå prisutdelningar för samtliga, men först efter lunch då många tävlat färdigt och då korvstoppning med många i ett kör under någon timma. För 17år och äldre hade BWG inte någon prisutdelning alls, bara t-shirt till ettan, vilket gjorde att många DM-medaljörer inte kom till prisutdelningen, åtminstone inte samtidigt, så blev det sporadiskt med riktiga DM-prisutdelnigar och de som dök upp fick ofta sina medaljer direkt bara. Prisutdelningen är dock möjlig att ordna upp så den fungerar bättre nästa år.

DM-resultatlistan kommer sammanställas under måndagen, ihop med poäng till Eric Wall och övrig analys av resultaten individuellt, klubbvis och hur det totala antalet DM-starter står sig jämfört mot tidigare år i samma klasser & grenar.