Bästa Kastarflicka 2012 - Matilda Elfgaard

Efter flera SM-medaljer och landslagsuppdrag som ungdom/junior tog Matilda Elfgaard under 2012 steget upp till seniornivån med SM-brons - på nya perset 49,43 - och debut i seniorlandslaget/Finnkampen, vilket gav henne en inteckning i Rune Ohlssons vandringspris som "Bästa kastarflicka 2012". Foto: Deca Text & Bild.

15 feb: Nio av våra tio Vandringspris avgörs under året och med olika DM-tävlingar som utslagsgivare, det som skiljer sig ur mängden och där det istället är SmFIFs styrelse som efter avslutat år utser vinnaren är Rune Ohlssons vandringspris till "Bästa kastarflicka". Vinnaren 2012 är nu utsedd och det är Habos spjutkastare Matilda Elfgaard, som under året förbättrade personbästat till 49,43 - satt på Friidrotts-SM där hon tog sin första SM-medalj på seniornivå, brons. Hon gjorde även debut i seniorlandslaget / Finnkampen där hon kastade bra med 48,70 (6a). Som junior blev det även en start i Nordisk-Baltiska 22års-mästerskapen, 8a på 45,87. Tidigare meriter handlar om en seger i Ungdomsfinnkampen 2009 (som 17åring, uttagen även året innan som 16åring), JNM-brons 2011, och på SM-nivå 2st USM/JSM-guld, ytterligare 3st silver/brons samt 4st Skol-SM-guld.

Växjös Anna Wessman har tidigare "prenumererat" på priset och tagit 6st raka inteckningar 2006-2011, hon var inte borta ur diskussionerna i år då hon kastade väldigt långt både inne & ute i mars, men sen inget mer under 2012 pga en skadad armbåge. Ljungbys Fanny Roos har precis som tidigare år också varit på tal med imponerande meriter som ungdom, men nu har vi valt att fokusera främst på seniorsidan.