DM-helg pågår på i Kalmar...
25 maj:
Nu i helgen går Stora DM-JDM-UDM-helgen i Kalmar med Högby IF och övriga klubbar i Kalmartrakten (KSK, F-staden, Hinden och OSK) som arrangörer. Lördagen är nu avklarad och det har flutit på bra. Blåsigt som vanligt på Fredriksskans, men ganska soligt, prognosen ser dock sämre ut imorgon med regn. Resultatlistan har uppdaterats med någon timmas mellanrum under lördagen och så görs under söndagen också. Strax över 300 starter har gjorts och nästan lika många är anmälda under söndagen. +600 vore en bra siffra jämfört med tidigare års DM-helger.

När det gäller antal poäng till Eric Walls vandringspris ligger Kalmar SK i överlägsen ledning med 232p efter lördagens grenar, Högby IF är tvåa med knapp marginal före Hovslätts IK, 109p vs 105p, men HIK får här sägas delta flitigt med tanke på lång resväg. Även långväga gäster därefter, Habo FIF-04 64p och Tranås AIF 49p. Därefter kommer Smålands storklubb, IFK Växjö, ihop med de tre övriga arrangörsklubbarna Hinden, Oskarshamn och Färjestaden.

Manliga 1500m-loppet var dagens deltagar-rikaste gren med 11st löpare.

Kanske lite oväntat, men positivt får man väl säga, var att de mest deltagarrika grenarna faktiskt låg i seniorklassen, brukar väl annars vara flickor 12-13år. Manliga 1500m samlade 11st deltagare, 100m-loppet 9st och var dagens enda lopp där vi fick dela upp i två heat. Även Kvinnornas 100m-lopp hade bra deltagande med 8st = samtliga banor utnyttjades.

Kvinnliga 100m-loppet där alla åtta banorna utnyttjades rankades också högt.

Bland de individuella resultaten kan lyftas fram att Kalmar SK:s Elias Ericsson nu tog sin 11e raka DM-titel i spjut!! Han har alltså utan någon lucka vunnit varenda år ända sen 2003 nu. I DM-historiken som summerades 2009 är det bara en enda person som överträffar detta, IFK Sävsjös Ragnar Björk som vann manligt höjdhopp 12år i följd 1941-1952... I år kastade Elias 51,14 och segermarginalen var knappt 4 meter.

Nicklas Wibergs comeback är också nämnvärd, inte i fullt slag (då hade han varit i Götziz denna helg där den klassika och högklassiska mångkampstävlingen Hypomeeting avgörs), nu blev det istället DM-helg på hemmaplan där individuella segrar togs på 110mH (15,36) och i kula (13,82) och bidrag gjordes till KSK:s manliga dubbelseger i stafetterna, 4x100m & 4x400m.

Hög klass på F17 höjd där Hovslätts Amanda Hjalmarsson blev utan medalj trots att hon hoppade skapliga 1,54. Vann gjorde KSK:s Jonna Lindéen på 1,62 före Wärnamos Ellen Olsson och Hovslätts Agnes Lundin, som båda klarade 1,59. Amanda fick revansch i tresteget som hon vann på 11,57w (11,21 i +0,7) före Jonna på 10,69w, också bra resultat.