Hestra SSK & Isabersloppet ansluter sig till friidrotten igen
27 aug:
Vårat senaste tillskott på föreningssidan är Hestra SSK, som håller till mitt mellan Värnamo & Borås, nära gränsen till Västra Götalands län. De är en flersektionsförening och förutom löpning/friidrott ägnar sig bl.a. åt alpin skidåkning, Q-winns, fotboll, innebandy
och volleyboll. De var tidigare medlemmar i friidrotten fram till 2007 och har nu efter några års paus valt att åter ansluta sig. Mycket pga att de samtidigt valt att starta upp Isabergsloppet - ännu en gång. Detta fanns redan på 1940-talet, försvann i början av 50-talet, återuppstartades igen 1978 och kördes fram t.o.m. 1998. Som mest lockade loppet ca: 500 deltagare, men intresset dalade och sista gången deltog endast 12 löpare. Från 1978 bestod loppets huvuddistans av 20 km där man tog sig upp för Isabergsmassivet på fyra olika ställen. Banrekordet innehar Kjell-Erik Ståhl, dvs Svenske rekordhållaren på marathon. Isabersloppet återstartade senast 2009 men har körts lite i skymundan sett från friidrottens horisont några år, fr.o.m. 2013 års lopp - som kördes i förra veckan med 49st deltagare - är det sanktionerat och medtaget i vårat tävlingsprogram igen.