Terräng-DM i Nässjö - För andra året i rad

Start P/F 12-13år 2km - Graals Oskar Karlsson tog täten direkt o behöll den.

4 maj: Igår arrangerade IK Sisu Terräng-DM i hembygdsparken i Nässjö på samma kuperade och knixiga 1km-bana som ifjol. Arrangemanget flyttas normalt annars runt. Fint väder och skapligt deltagande, 140st är fler än ifjol men både 2012 och 2011 hade vi kring 160st. Högby IF blev som vanligt bästa klubb med 96p till Eric Walls vandringspris efter att bl.a. ha tagit silver (Anton Rehn 13:22,4) och lagguld på manliga sidan, lagsilver+brons på kvinnliga, lagguld även i P15, P13 och både manliga & kvinnliga veteraner, samt åtta individuella guld i ungdoms och veteranklasserna. Mer ovanligt är att IFK Växjö blev näst bästa klubb, även om de var det även för två år sedan när arrangemanget gick i Växjö, nu efter en överlägsen insats på damsidan både individuellt genom Maria Lundgren (15:07,7 - 1,5min bak till tvåan) och i lag där totaltvåan Hanna Westhoff (16:45,5) och femman Clara Brogren (16:56,9) gjorde att Växjö fått imål hela sitt lag - plus dessutom sin 4e och 5e löpare på placeringarna 7 & 8 - innan någon annan klubb med lag ens fått in sin första löpare! En sjätte löpare saknades dock, annars hade även lagsilvret varit ganska givet. Individuellt vann Maria även K40, Hanna F15 och Clara F17. Tredje bästa klubb blev arrangörsklubben IK Sisu med 39p som bl.a. vann manliga loppet genom Martin Lundqvist (13:09,0), tog tre lagsilver i Män, Män vet och Kvinnor vet, fyra individuella guld i ungdoms- o veteranklasserna samt lagguld i F13. De individuella seniorbronsen togs av Skillingaryd FK:s Pontus Petersson (13:39,7) och Glasrikets RC:s Terese Friman (16:47,9) medan manliga seniorlagbronset togs av OK Njudung som lite ovanligt haft tre snabba deltagare.

Lag F12-13 Högby IF (Tilda, Lina, Selma), IK Sisu (Liza, Moa, Alma)

Pallen kvinnor (Hanna, Maria, Terese) och män (Anton, Martin, Pontus).

Män lag, Sisu (Fredrik, Martin) Högby (Gustav, Anton, Ken), Njudung (Tomas, Samuel)

Kvinnor lag Högby (Julia, Ida, Lisa) Växjö (Clara, Hanna, Rebecca som tog medaljen åt Maria), Högby lag 2 (Anita, Anna-Stina, Lovisa).