Nya friidrottsklubbar: Bodafors OK och IF Risinge LK
29 okt:
Vi har precis fått två nya klubbar som anslutit sig till friidrotten. Antalet uppgår därmed till 97st, en klar ökning faktiskt de senaste åren från botten 90st för några år sedan. Historiskt har dock antalet varit mycket högre, men trendmässigt fallit under många år.

Bodafors Orienteringsklubb. Bodafors är ett mindre samhälle med knappt 2000 invånare som ligger några mil söder om Nässjö / norr om Sävsjö. BOK bildades 1948 och har i dagsläget ca: 170st medlemmar, förutom orientering har de även en skidsektion med lite verksamhet. De har arrangerat en hel del genom åren och för några år sedan startades löploppet Bodaforsloppet upp igen, som var ganska stort på 1980-talet med ~500 starter och nu efter uppstarten har det varit ~200st. Bodaforsloppet är främsta skälet till att de nu ansluter sig till friidrotten.

IF Risinge Löparkamrater. Risinge är en liten by strax väster om Växjö längs väg 25, föreningen bildades i höstas av tre Risingebor och har redan ett 30-tal medlemmar då många i byn springer. Syftet med föreningen är att kunna springa lopp för "sig själva" och på så sätt sätta byn på kartan, och i allmänhet bidra till utvecklingen av motionslöpningen i främst Risinge med omnejd men även Kronoberg/Småland. Byns löpare får även lättare att samordna gemensamma träningar med föreningen. Inom den aktiva byaföreningen har man redan arrangerat ett litet lopp, RisingeRuset, och lösa planer finns på ett "riktigt" sanktionerat större lopp, RisingeUltra, nästa sommar.