Arrangera Friidrottsskola i sommar?

15 april:
Ett bra sätt att locka till sig nya yngre aktiva / medlemmar är att arrangera en friidrottsskola där man går igenom grunderna inom löpning, hopp, kast och mångkamp för nybörjare, och deras föräldrar. Dessutom är det ett utmärkt tillfälle för föreningens äldre ungdomar att testa/öva på att vara idrottsledare, och att rent allmänt marknadsföra föreningen/friidrotten på orten.

Upplägget kan variera, ett eller två träningspass dagtid där deltagarna sover hemma, eller läger inkl. övernattning. Då främst under sommarlovet. Man kan också köra ett kortare pass kvällstid under en längre period, vilket kan passa bättre under vår/höst. Eller några helger efter varandra. Ett tips kan vara att lägga det under eller strax efter sommarens EM i friidrott (6-10 juli) eller OS (12-21 aug) där friidrott kommer uppmärksammas extra i media.

Man behöver inte hitta på innehållet själv utan det finns bra deltagarmaterial och arrangörshjälpmedel att ladda ner eller beställa från friidrott.se. Där finns även en förteckning över arrangörer 2016 (IKHP & O-hamn än så länge från Småland) och SFIF vill gärna arrangörer anmäler sig till Daniel Bergin.