Terräng-DM i Markaryd
25 april:
Igår avgjordes Terräng-DM i Markaryd som brukar vara en av vårens höjdpunkter och delvis en start på utomhussäsongen i form av första DM-tävlingen utomhus. Vårvädret var typiskt april, stålande solsken och klarblå himmel på morgonen, framåt lunchtid när loppen gick dock molnigt med en del solstrålar, och sen lagom till kvinnornas 4km-lopp kom det snöblandat regn som höll i sig till den gemensamma prisutdelningen efteråt.

Ungdomsstart 2km, P/F 12-13år.

Banan inleddes med drygt 20 höjdmeter uppåt första 400m, följt av ganska brant nerför en gammal pulkabacke samma antal höjdmeter, resterande ~400m av det 1km långa varvet var flackt. Mest grus, gräs i nedförsbacken. Två eller fyra varv. Antalet deltagare i DM-klasserna var 146st vilket är i nivå med de senaste åren och bra får man säga när tävlingen gick nere i sydvästra hörnet av Småland.

Manlig start 4km, P14 upp till seniorer och veteraner. Foto: Patrik Eklund.

Högby IF dominerade som vanligt, främst på manliga sidan där nio av de 15st första löparna representerade Ölandsklubben. David Nilsson tog en klar seger individuellt (12:13), lagguld ihop med 3an Anton Rehn & 4an Victor Dahl, lagbrons blev det också, plus ett flertal individuella och lagguld i ungdoms och veteranklasserna. IK Sisu tog manliga silvret både individuellt genom klara tvåan Martin Lundqvist (12:42) och i lag, strax före HIFs andralag. Tre veteranguld tog Nässjöklubben också, i M35, i M40 och i lag.

Kvinnor start 4km, F14 upp till seniorer och veteraner. Foto: Calle Nilsson.

På damsidan var det dock precis som ifjol IFK Växjö som var starkast med både Rebecca Arnesson som individuell segrarinna (16:00) och lagseger ihop med 3an Clara Brogren och 9an Lisa Wilhelmsson. Även IFK hade flera individuella och lagguld i ungdomsklasserna. Oskarshamns SK:s Amanda Ekblad tog seniorsilvret individuellt plus F19-guld.

HIFs vinnarlag Anton, David och Viktor samt K-1:an Rebecca. Foto: C.N.

Hemmaklubben Markaryds FK tog hem tre guld i veteran-klasserna, dels av Pia & Inge Karlsson i K55/M60, dels i K35 av Helene Gustafsson. Därtill var fd MFK-löparen Elin Brink först i mål efter att ha spurtat ifrån IFK-Rebecca på upploppet, men deltog utom DM som numera Örgryte IS-löpare.

Prisutdelning i klassiskt aprilväder.