Långa Terräng-DM, Södra Vi
19 sep:
Igår arrangerade Södra Vi IF Ulfveloppet där Långa Terräng-DM varit inlagt varje år sen 2008. 28st deltagare är färre än tidigare, rekordet är 50st satt för 2år sedan. Högby IF brukar dominera alla våra DM på långdistans och gjorde så även nu genom att bl.a. ta hem guld + silver i både manliga och kvinnliga lagtävlingen, totalt tog de 62p till Eric Walls vandringspris, nästan dubbelt mot de 32p alla andra klubbar tog tillsammans. Detta gjorde att HIF nu såhär alldeles i slutet av säsongen gick ifatt och förbi IFK Växjö i årets EW-poängsammanställning och ser ut att vinna titeln som "Årets bästa DM-förening" för 10e året i rad.

Herrtrion Gustav Milesson 1a, Jonas Andersson 2a, Fredrik Lundqvist 3a.

Individuellt vann Gustav Milesson manliga 12km på 41:22 före Jonas Andersson 42:21, båda Högby. Bronsmedaljör för tredje året i rad blev IK Sisus Fredrik Lundqvist på 42:40. Eksjös Viktor Helander (42:52) strax utanför pallen som 4a. Utöver HIFs dubbla lag i båda klasserna fick IK Sisu också ihop ett manligt lag (lagbrons), därutöver inga fler klubbar med lag i år.

Damtrion Terese Friman 2a, Amanda Ekblad 1a, Stina Johansson 3a.

På damsidan (8km) fyra ganska jämna som gjorde upp om medaljerna, vann gjorde Oskarshamns Amanda Ekblad på 34:27 före Glasrikets Terese Friman 35:51 och Tranås Stina Johansson (35:01), medan Högbys Julia Samuelsson (35:54) hamnade lite utanför pallen, därefter 3min lucka till 5an.