Första matchen i UDM för klubblag avklarad
21 maj:
I fredags körde Norra gruppen sin första Lag-UDM-kval match i Jkpg och idag var det Södra gruppens tur i Kalmar. Andra matchen går i månadsskiftet aug/sep, poängen läggs ihop och till finalen i Jönköping/Habo 17 sep går sex lag i varje klass. Oftast 3st från norra respektive södra, men ibland 4-2 när antalet startande lag i match 1 (som avgör snarare än antalet anmälda) är närmare dubbla antalet för ena gruppen än lika grupperna i mellan. I år blir det 3-3 i F13 & F11, och 4-2 i P13 & P11 till Norra gruppens fördel då de har klart fler pojklag i år. Anmälningsläget var jämnare men tyvärr fem strukna lag i södra gruppen (1st i norra), plus att Kalmar SK deltog med ett mixat P/F11-lag utom tävlan istället för ett rent P11-lag. Diskussion pågår om mixlag ska tillåtas på något sätt, frågan har inkommit från flera håll. Kort kan sägas att fördelen vore förstås att fler kan få ihop lag, särskilt mindre klubbar, nackdelen risk för toppning. Vi får se var vi landar.

Sista växlingen på F13 5x60m heat 1 i Kalmar.

Totalt startade 46 st lag från 13 st olika klubbar, vilket är ganska normalt antal sett några år bakåt. Växjö och Ljungby dominerar södra gruppen precis som tidigare, Ljungby ser ut att få ett lag till final i alla fyra klasserna medan Växjö missar P11 (ingen start) men ser å andra sidan ut att kunna få två lag till final i F11 om de behåller ställningarna i kvalmatch 2. Högby har också ett finalklart P11-lag och Hinden har chans att kunna ta en plats i den mest konkurrensutsatta F13-klassen.

Ljungbys lag.

I norra gruppen mer spridning klubbarna i mellan än i södra gruppen, men Hakarpspojkarna och Wärnamo gör starka insatser och har tagit ledningen två klasser var, IKHP ser även ut att få ett lag till final i de två övriga klasserna, Wärnamo i ytterligare en klass. Eksjö har tre lag på finalplats, Habo har två och en precis utanför. Deltar flitigt gör även Tranås och Sisu med ett lag i alla fyra klasserna, Hovslätt i tre klasser.

Wärnamos lag.

Nedan lagpoängen från match 1, och om placeringarna behålls i match 2 så går fetmarkerade till final.

Norra     Södra

IK Hakarpspojkarna 33p   Ljungby FIK 19p
Tranås AIF 31p   IFK Växjö, lag vit 15p
Eksjö Södra IK 22p   IFK Växjö, lag blå 14p
Wärnamo SK 21p   Kalmar SK Ej start
IK Sisu 9p   Högby IF Ej start

Wärnamo SK
44p   IFK Växjö, lag blå 54p
Habo FIF-04 43p   IFK Växjö, lag vit 42p
IK Hakarps, lag 1 35p   Ljungby FIK, lag 1 41p
IK Sisu 30p   IK Hinden 41p
IK Hakarps, lag 2 28p   Högby IF 35p
Tranås AIF 21p   IFK Växjö, svart 27p
Hovslätts IK 18p   Kalmar SK 24p
Habo FIF-04, lag 2 Ej start Ljungby FIK, lag 2 22p
      IFK Växjö, lag 4 Ej start

Wärnamo SK 42p   Högby IF 13p
Eksjö Södra IK 34p   Ljungby FIK 11p
IK Hakarpspojkarna 34p   Kalmar SK, mix Ut.tävl.
Habo FIF-04 31p   IFK Växjö Ej start
IK Sisu 29p