Lag-DM - Högby & Hovslätt vann igen + DM-UDM Hinder
18 sep: I lördags arrangerade Högby IF Lag-DM på Norra Öland, fyra damlag var helt okej jämfört med tidigare år, medan två herrlag var ovanligt lite. Möjligtvis bidrog avlägsen tävlingsort, även flera andra tävlingar under helgen samt lite sent på säsongen.

Hovslätts IK vann för 5e raka året (!) på damsidan med 56p, ganska klar seger medan det var jämnare om andraplatsen som Habo FIF-04 knep med 45p före Högby IF som fick ihop 41p. Kalmar SK deltog också och stannade på 32p.

Pallen kvinnor: Habo silver, Hovslätt guld, Högby brons.

På manliga sidan tog nu Högby IF hem segern för 8e raka året! IK Sisu har en lång tradition av att delta i Lag-DM och var nu ensam om att bjuda på motstånd. Poängmässigt var dock Högby-segern riktigt överlägsen med 33p mot 21p, 15 av 18 grensegrar, tittar man närmare gren för gren var det egentligen jämnare då ett flertal Högbysegrar togs med ganska liten segermarginal.

Pallen män: Högby guld, Sisu silver.

Hinderloppen i matchen gällde även som individuellt DM, dock inga extra deltagare där. Hovslätts Sara Dädeby vann kvinnornas lopp på 11:29, en dryg sekund före Kalmars Erika Lindeblad. Trea Högbys Frida Össmar som med 12:12 satte nytt Sverige-bästa genom-tiderna i K40 på 3000m hinder med 4s, officiell VSM-distans i klassen är dock 2000m hinder så det resultatet (7:49) bör vara det officiella hinder-rekordet i K40. På manliga sidan vann Högbys Ken Slättengren (10:28) före Sisus Fredrik Lundqvist (11:21).

K: Erika-Sara-Frida. M: Fredrik-Ken samt ungdomarna Nelly-Hanna-Anton.

Efter matchen genomfördes även UDM i hinder där tre Högbylöpare deltog Anton Hermansson i P15 och i F14-klassen Hanna Lundberg och Nelly Össmar.