Vaccinera klubben - mot doping!
2 okt:
En idrott fri från fusk och hälsofarliga preparat är något som i princip alla engagerade i idrotten vill ha, både aktiva, ledare och supporters, ändå "drabbas" vi av dopingsfall då och då, både avsiktligt och av misstag pga intag av läkemedel och eller/kosttillskott som råkat innehålla otillåtna substanser. Även Svensk Friidrott har drabbats ett flertal gånger, detta trots att SFIF bedriver ett omfattande antidopingarbete, inom landslagsverksamheten, vid tränar- och ledarutbildningar, vid medicinska nätverksträffar, vid friidrottsgymnasierna, m.m.

Föreningarna måste också ta sitt ansvar och hjälpa till genom att sprida kunskap och värderingar på hemmaplan. Här har RF tagit fram ett enkelt sätt att Vaccinera klubben mot doping som vi hoppas att många klubbar går igenom. Det består av fyra steg som inte tar mer än några väl investerade timmar:

Steg 1: Alla i föreningens styrelse gör ett kunskapstest
Steg 2: Ni för en diskussion om dopingfrågor
Steg 3: Ni upprättar en antidopingplan
Steg 4: Ni informerar om vaccinationen

I dagsläget har endast fyra friidrottsföreningar i Småland en aktuell vaccination (Skillingaryds FK samt Friskis & Svettis i Jönköping, Kalmar och Älmhult). Vi vet att ytterligare några har jobbat med antidopingfrågor, men kanske inte på just detta sätt eller tillräckligt nyligen, så att vaccinationen fortfarande anses vara aktuell.