Eric Walls vandringspris - Högby IF spurtade om Växjö
7 nov:
Vid alla DM-tävingar under året räknas poäng till Eric Walls vandringspris, som sedan 1995 delats ut till "Bästa DM-förening". Kalmar SK lyckades vinna premiäråret, men därefter prenumererade IFK Växjö på titeln fram t.o.m 2006, sen har Högby IF vunnit. Växjö har dock fortsatt i regel tagit en klar ledning under inomhussäsongen då i alla fall någon större tävling då gått på deras hemmaplan, sen har Högby jobbat sig ikapp och förbi under utomhussäsongen när DM-tävlingarna varit mer spridda och även ett antal långlopp tillkommit. Så även i år, men när Stora DM-helgen ute gick ända uppe i Habo och Högby deltog med en relativt liten trupp kvarstod en ganska stor lucka upp till Växjö. Först i slutet av säsongen med många poäng i Långa Terräng-DM och även ett gäng i "VDM dag 5" som HIF - bl.a. med EW-poäng i sikte - tagit på sig att arrangera 8 okt var de ikapp. Växjö ledde med 1p inför avslutande Castoraman, där Högby storsatsade och vann, både Castoramans lagtävling på rekordpoäng och EW-priset med 790p före Växjös 780p! Dessa två poängsummor är de näst & tredje högsta någon förening fått ihop bak till 2004, efter 2015 års 860,5p som Högby fick ihop efter att bl.a. Stora DM-helgen ute gått på deras hemmaplan i Kalmar.

Efter Högby och Växjö tar Kalmar SK en klar tredjeplats med 363p, och nästan alla deras poäng har de tagit vid Stora DM-helgerna inomhus och utomhus, inte så mycket vid alla andra DM-tävlingar. Därefter är det jämnt mellan alla placeringar 4-9: 4a Hovslätts IK 255,5p, 5a IK Sisu 247,5p, 6a Habo FIF-04 239p, 7a Eksjö Södra IK 230,5p, 8a Ljungby FIK 211,5 och 9a IK Hakarpspojkarna 205,5p. 10e-platsen tar Wärnamo SK på 120,5p.

Nämnvärt bland dessa är att ingen förening i år noterade någon ny rekordpoäng eller placering, Habo kan dock sägas ha varit närmast då de nu hade sin näst bästa placering och näst högsta poäng efter 2014 års 271p. DM-helgen på hemmaplan bidrog förstås till det. Ljungby noterade sin näst högsta poäng och sin tredje bästa placering efter fjolårets rekord (6a på 248,5p) och 2011 (7a). FIK Färjestaden var 8p ifrån att ta sig in på Topp-10 som 11a på 112p, det skulle isåfall ha varit andra gången sen 2004 de lyckas med det (10a 2014). Oskarshamns SK har trillat ut från Topp-10 de senaste åren och stannade nu på en 12e-plats med 94p.