Terräng-DM, Nässjö
5 okt:
Igår avgjordes "korta" Terräng-DM i Nässjö med sträckan 4km för alla (14 år - veteraner) utom 12-13år som sprang 2km. Detta alltså bara två veckor efter att (enbart) seniorerna haft sitt "långa" terräng-DM i Södra Vi. Korta brukar vi ha på våren, men blev framskjutet i år pga corona.

Antalet deltagare blev 60st, vilket är ungefär som ifjol (65) i Oskarshamn, men annars klart färre än de 100-150 som varit vanligt om man tittar fler år bakåt.

Distriktsmästare blev IK Hakarpspojkarnas Oscar Claesson (t.h.) på 12:55 och Högby IF:s Nelly Össmar på 15:33, båda med ganska klar lucka bakåt (10-14s) och Nelly vann även F17. Högby IFs Erik Karlsson var klar 2a på 13:09 medan trean Benjamin Claesson (13:34) från Jönköpings OK hade tätare med löpare strax efter sig. Liknande på damsidan där IKHP:s Karin Spjuth tog silvret, och K45-guldet, på 15:43 och Tranås Stina Johansson precis tog bronset på 16:21 före Glasrikets Terese Friman 16:23, Terese vann dock K35 med det resultatet.

Högby IFs vinnande herrlag: Anton Rehn, Erik Karlsson, Andreas Davidsson.

Föreningsvis brukar Högby IF dominera med klart flest poäng till Eric Walls vandringspris, men blev nu överträffade av IK Hakarpspojkarna som fick ihop 70,5p, bl.a. tack vare lagguld på kvinnliga sidan och både silver & brons på manliga, även segrar i både F15 & P15, m.m. Högby förenings-2a på 63p med bl.a. lagguld + 4a på manliga sidan och lagsilver + 4a på kvinnliga m.m. Förenings-3a IK Sisu på 25p och därefter ingen mer över 9p.

Högby IFs silverdamlag: Anna-Stina Wanby och Nelly & Frida Össmar.