"Lite från ovan" av Hans Fagher

(från 1998 års verksamhetsberättelse)

Som styrelseledamot i Svenska Friidrottsförbundet och ordförande i tävlingskommittén en rapport;

Först något från TÄK:s arbete. Problemet med för få helger i almanackan under sommaren har jag berört i min ledare i senaste Friidrott och detta problem kommer de skandinaviska länderna med en kort säsong tvingas att leva med. Vi skall med hjälp av fler allvädersbanor klara detsamma såvida inte IAAF och EAA kommer med flera mästerskapshelger.
  Årets tävlingsprogram har fungerat bra. Stora SM på Stockholms Olympiastadion blev en succé. Mycket välarrangerat och trots den bortskämda friidrottspubliken i Stockholm, hyfsat med publik.
  Svenska GP tillsammans med Folksam har struktuerat upp och blivit en mer proffsig galaserie, fortfarande finns det en hel del att förbättra. Vi skall nå det målet 1999. Smålands IFK Växjö är en traditionell och trogen GP arrangör.
  Stora SM:s placering bör vara i mitten av augusti som en final bl.a. för de som ej kvalificerat sig till internationella mästerskap. Bättre placering 1999 dock kollision med EM 19 år i Riga.
  Ett problem som uppkommit de senaste åren är att antalet sökande till SM-arrangemangen minskat. Vi måste arbete med att få fram fler duktiga arrangörsklubbar. Det är jobbigt med SM-arrangemang men dessa lyfter klubbens organisation, aktiverar medlemmarna och ger i regel en bra slant till klubbkassan. Ett SM-arrangemang lyfter i regel kvalitén på den egna arenan och skapar goodwill för klubben hos företag och myndigheter.
  Förbundets ekonomi är nu under kontroll och med Finnkampen på hemmaplan bör skulderna närma sig 0-strecket. Vi har under de kärva ekonomiska åren haft verksamhet igång i stort sett maximalt men viss utbildning har fått stå tillbaka.
  Skall vi kunna vidareutveckla svensk friidrott med bl.a. satsning på elitsidan - måste vi få en ny stark huvudsponsor. Det är också viktigt att våra stora långlopp – i regel arrangerade av våra stora klubbar, fortsätter att ge en bra slant efter ett enormt arbete av 100-talet ideella krafter.
  Många nya viktiga projekt startas upp 1999 - ett av TÄK - att utveckla ungdomstävlingarna genom nya tävlingsformer. Bidra gärna med nya tankar och idéer. TÄK:s ansvarige ledamot är Madeleine Melander.
  Sist med inte minst - det kommer flera ”Godisar” i Sverige 1999.
  Inomhus 10/2 Brogalan i Malmö, 25/2 Globen-Galan i Stockholm, Utomhus 29/7-1/8 JEM 22 år i Göteborg, 30/7 DN-galan i Stockholm. Alla dessa arrangemang med deltagande världselit.
  Det stora avslutande arrangemanget på hemmaplan blir den 4-5 sept Finnkampen i Göteborg där
fighten kvinna mot kvinna och man mot man är viktigare än resultatet - är Kampen. Beställ biljetter snarast till dig själv och klubbmedlemmar. Ovannämnda arrangemang är höjdare på hemmaplan.
Med friidrottshälsningar
Hans Fagher