Kettie och Gösta Gustavsson på forskarfärder

(från 1998 års verksamhetsberättelse)

Herbert Jobäcker frågade en dag om vi kunde utöka den 10-Bästa som fanns i Smålandsbästan till en 25-Bästa,det nappade vi på, men det var svårt att sätta gränsen för det sista resultatet, så det blev en 50-Bästa. Vi fick alla Smålandsbästa från 1940 av Herbert, vi hade också alla Sverigebästa från 1965 utom 1990, som var svår att få tag i,den var även slut på förlaget. Men med god hjälp av Arne Svensson fick vi även tag i den, vi letade också i gamla jubileumsskrifter o. dy. Problemet var att före 1975 fanns det inte datum när resultaten var gjorda i statistikerna, det blev att leta i gamla tidningar.
  Vi har rest runt och kollat de flesta tidningar i Småland, från Tranås i norr och Kalmar i söder, vi fann många datum men också resultat som vi fått kolla upp. Vi fann också många saker som satte myror i huvudet på oss. I en gammal skrift såg vi att Folke Jansson Jönköping AIK hoppat 14.92 i Tresteg 1918, han hade fått Svenskt rekord, men han hade aldrig fått Smålandsrekord??
  Vi kollade med Herbert Jobäcker och Gösta Eklöf, men de hade ingen förklaring, vi tog kontakt med Bengt Holmberg på Svenska Friidrottsförbundet, och han löste problemet åt oss, resultatet var ju nått i Oslo och vid den tiden fick man inte slå Distriktsrekord utomlands, men Svenskt rekord gick bra.
  I en tidning fann vi ett bra spjutresultat som Margareta Holm nått 1948 i Helsingborg, men vi hittade det inte i någon statistik, vi tog kontakt med Maggan som bekräftade att det var riktigt, men hon hade inte fått det godkänt för att det var medvind.
  När vi varit ute på olika tidningar har vi också letat efter DM-tävlingar, ibland fick vi kopiera, men riktigt gamla tidningar fick vi skriva av, då de varit för dåliga att flytta.
  Det var även nu Herbert Jobäcker som bett oss att försöka plocka fram alla DM-segrare genom tiderna, men vi tyckte att vi skulle ta med 2:an och 3:an, det blir lite mer historia då, det finns ju många som varit med i DM i flera år men bara vunnit en gång eller kanske aldrig. Här dök det upp nya problem, att seniorerna började 1903 och damerna 1931 visste vi men inte mer. I Smålands Tidningen i Eksjö fann vi en dag att JDM började 1917, vi hittade gamla klipp som talade om att Fem o Tiokamp började 1915.
  Smålands Friidrottsförbund startade ju inte förrän 1955, dessförinnan sköttes allt från Smålands Idrottsförbund som då hade en särskild sektion för Allmän Idrott som det hette förr.
  Vi tog oss därför vid ett par tillfällen till Jönköping och besökte där Folkrörelsernas Arkiv, där hade Smålands IF lämnat in gamla handlingar. Här fann vi mycket att forska i. Alla gamla protokollsböcker, många urklippsalbum m.m.men inga resultatlistor.
  Många föreningar har också lämnar in gamla handlingar här t.ex. Eksjö GIKsom nu inte finns längre.
  Första gången vi var i Jönköping fick Herbert bjuda på logi, andra gången tog vi med husvagnen och bodde på Rosenlund några dagar
  På arkivet fann vi urklipp från de allra första DM-tävlingarna. Vi fann både resultat och ett program från Anneberg 1903 som arrangerade den första tävlingen, fram till 1907 kallades det gemensamma tävlingar, sedan kallades det Distriktsmästerskap.
  Här tävlade man i bl.a. hastighetslöpning 100 m och uthållighetslöpning 1500 m. Man tog tid i femtedelar t.ex.12.0 sek12.2/5 sek och 12.4/5 sek Ibland kan det stå att 1:an hade t.ex. 11.4/5sek 2:an _ meter efter och 3:an 1 meter efter.
  I kula, diskus och spjut kastade man t.o.m. 1925 med både vänster och höger hand och lade sedan ihop resultaten., rev man tre häckar i ett lopp blev man diskad.
  Vid den tiden var DM en stor tilldragelse; man hade Äreport vid idrottsplatsen, defilering med musikkår, ofta från torget till idrottsplatsen, flaggprakt i hela staden och extratåg för tävlande och publik. Man började tidigt på dagen och gjorde sedan ett par timmars uppehåll, ofta under gudstjänsttid, då de aktiva åt en gemensam middag, sedan fortsatte man med finaltävlingarna, man kan ju undra hur detta kändes efter en stadig middag.
  Tyvärr finns inga listor bevarade från början. Hos Herbert hittade vi enstaka listor från 30-40.talet, segrarna kan man finna i Smålands IF:s Årsberättelse, i övrigt får vi lita till tidningarna. Här kan vi givetvis inte garantera riktigheten, men vi brukar jämföra med flera tidningar och hoppas på att inte alla skrivit samma fel. En annan svårighet är att man inte skrev ut förnamnen utan bara första bokstaven, så här har vi fått leta i gamla handlingar vi fått från olika klubbar, vi har också kollat med ”gamla” aktiva som kommer ihåg en del ännu äldre.
  Vi har nu hittat alla DM från 1903, utom JDM 1919 men har nu fått veta att det var en stor tidningsstrejk det året, så kanske är det därför. Vi fann i en gammal bok en man vid namn Aron Johansson från Bodafors IF som sade sig ha vunnit JDM 1919, att han blev 2:a i diskus 1917 vet vi, men Aron var född 1893 och var ju 24 år då?? Även nu fick vi hjälp av Bengt Holmberg som berättade att det fanns någon regel att man kunde få vara med till 25 år, men hur han kunde vara med 1919 vet vi fortfarande inte.
  Sammanställningen av DM tar ännu lång tid, kanske kan vi räkna med 1999 så blir det en förteckning av 1900-talets friidrott i Småland.
  50-Bästalistan är däremot färdig och kommer att erbjudas till föreningarna, men glöm då inte bort era ”gamla” aktiva som slutat för länge sedan, de tycker säkert det är roligt att se hur de ligger till bland nutidens ungdom.
Kettie och Gösta Gustavsson