Ordförande har ordet

Med årsberättelsen över friidrottsåret 1999 sätter vi också punkt för det andra årtusendet. Ett händelserikt millennium med accelererande utveckling från vikingatid till dagens IT-värld.

I dag, med ett helt sekels facit i hand, kan vi alla med fog glädjas och vara stolta över att friidrotten i Småland varit ledstjärna till fysisk aktivitet för tiotusentals unga människor.
– Tydliga regler har därtill fostrat våra ungdomar till bra föredöme i etik / moral.
– Långloppen har varit en viktig generator till konditionsträning och bidragit till att höja livskvalitén för många människor.
– Ett otal idrottsbragder är utförda av friidrottare.
– Många ledarprofiler har passerat revy genom åren.
– Stora hjältar är också friidrottens alla funktionärer – att redovisa finns här miljontals med ideellt utförda dagsverk.
Från att varit en ren amatörsport har idrotten efterhand utvecklats till att det i hög grad är pengarna som styr dagens idrott.
– Det onda i detta är det fusk och oetiskt handlande som jakten på ära och pengar fört med sig.
Svensk friidrott har mer än någon annan idrott gått i bräschen för ett kraftfullt avståndstagande, trots detta har de internationella dopingfallen allvarligt skadat vårt renommé. (Personligen tycker jag att dagens rekord bör arkiveras som nittonhundratalets - att vi startade om med nya noteringar för tjugohundratalets rekordtabeller).
– Det goda i saken är att en elitidrottare, som kan attrahera en stor publik och lägger ner oerhört mycket tid i träning, utöver äran därjämte kan få en ekonomisk ersättning för sin idrottsbragd.

Distriktets friidrott, står sig väl.
Våra aktiva har avslutat seklet på bästa vis med ett imponerande rekordår.
Fyra segrar på senior-SM, 13 på JSM och 27 USM-guld dessutom ett otal med silver/brons placeringar gör 1999 till det bästa SM-året genom tiderna. Styrker omfattningen i detta gör de särdeles många (79) nya distriktsrekord som noterats under året.
Ess i leken har varit ”längdhopperskan” Camilla Johansson IFK Växjö, som överraskade oss alla genom att ta två SM-guld i ”fel gren”. Vann tresteg både inom- som utomhus och noterade dessutom nytt svenskt rekord i grenen. Vid en förtätad GP-tävling på hemmaplan, Värendsvallen, kvalificerade sig Camilla till VM i sin specialgrenen längd, hoppade 675. Oturligt fick Camilla ont i ryggen och kunde inte hoppa på VM.
Ett SM-guld till i ”fel gren” svarade också Kalmar SK:s ”höjdhopperska” Hanna-Mia Persson för med seger i stav.
Mer trolig var Kent Claesson, Skillingaryds FK, SM-seger på 5000m.
Av många yngre förmågor måste jag nämna en, IFK Växjös Carolina Klüft, helt suverän i F16-klassen med tio individuella USM-guld under året.

Den idrottsliga nerven.
Några exempel på starka friidrottsminnen jag själv har från året är
– Ludmila Engquist fantastiska återkomst trots hennes svåra sjukdom.
– Finnkampen på Ullevi där Kent Claessons med ”småländsk sisu” tar hem segern på 5000m.
– När Högby IF:s systrar Ida och Johanna Nilsson med klubbkamraten Martin Svensson bjöd på ”expo Småland” i ungdomsfinnkampen med var sin grenseger.
– Vid stafett-SM i Värnamo där Kalmar SK F18-lag kämpade in på mållinjen i en stenhård kamp om silver /brons medaljer.
– Samma nerv aktiverades när några ungdomar springer ett häcklopp i Karlskrona.

Samverkan över gränserna.
Vårt samarbete med Blekinge har fungerat bra på FC-nivån.
På SDF-nivå har gemensamma DM-tävlingar arrangerats på prov med varierande resultat. Trängsel i tävlingskalendern därtill långa resor kan vara orsaken till ett något för tunnsått deltagande vid årets DM.
Inför nästa år arrangerar vi några färre gemensamma DM men vi håller dörrarna öppna till en fortsättning.

Omfattande utbildning.
En glädjande och viktig trend är det stora antal deltagare vid våra ledar/tränarutbildningar.
Grunden för det fina resultatet ligger i
– att dagens föreningsfolk har en klok inställning till utbildning.
– att kurserna garanteras hög kvalité på instruktörer genom FC-Växjö.
– att ett envist arbete i raggande av kursdeltagare har utförts av utbildningskommitténs ordförande, Arne Olsson.

IFK Växjö en metafor.
Föreningen är ett bra bevis på att det med klokhet och blåställ går att skapa en framgångsrik verksamhet. Ett lyckat koncept är föreningens ungdomsverksamhet där ryggraden är att friidrott är en häftigt och rolig idrott - att friidrotten har en viktig social funktion.

Kan vi övriga ta till oss något av IFK:s idéer?
– Under hösten har några mycket givande föreningsträffar arrangerats genom FC:et.
Fredrik Ahlström har här fått bra hjälp av inspiratören Ulf Widlund. Ulf är tydlig och har de rätta idéerna för tjugohundratalets friidrott.
– Orientera verksamheten i en långsiktig strategi bör vara en självklar ambition på varje seriös förenings agenda.

Förhoppningar inför tjugohundratalet
att vi blir många delaktiga med ”friidrottsnerv”
att vårt SDF är ett bra ”kitt” för distriktets friidrott.

Med dessa ord vill jag rikta ett stort tack till alla delaktiga i friidrottsåret 1999 på samma gång hälsar jag alla friidrottsvänner varmt välkomna till det tredje årtusendet!

Ingvar Thomsson
Ordförande