010924    LYCKAD LAG-DM FINAL

Lag-DM är en lite annorlunda friidrottstävling som ställer krav på många deltagare och klubbarna får "inventera" vad man har och "damma av" en och annan aktiv som nästan lagt av och i vissa fall får ledare hoppa in och göra resultat. Det kanske är det som är tjusningen med en sådan här tävlingsform med hela grenprogrammet (utom 10000m och hinder för Kvinnor).

Finalen för Män och Kvinnor var premiärarrangemang för Eksjö Södra IK på "Nya Ränneborg", som faktiskt är "K-märkt", men som nu fått allvädersbanor, som lyser upp den gamla anrika idrottsplatsen på Ränneslättsområdet i Eksjö.

Arrangörerna skall ha allt beröm för genomförandet av tävlingen. Tidsprogrammet hölls och inga longörer av något slag. Speakern Roger Didrik "höll låda" så att stämningen blev den bästa trots ett ihållande regn, men under prisutdelningen så tittade solen fram och satte en prägel av "idel fröjd" över arrangemanget som slutkläm.

Anmälda lag och de som kvalat in i finalen var alla utom ett på plats. På damsidan saknades Kalmar SK när första startskottet gick.

Denna tävling, som nu gått varje år sedan den startades 1977, har nog sitt värde i allt det individuella som en idrott som vår har att uppvisa. Den är lagbetonad och de som i regel inte ligger i topp på prislistorna kan få en stor betydelse. Varje poäng är viktig liksom att man bör ha fullt i alla grenarna, vilket inte alla lyckas med men det kan då vara en tävlan i att inte ha för många luckor. Det bör vara en stolthet och glädje att kunna bli titulerad bästa lagklubbinom distriktet.

Man kunde i årets upplaga av lag-DM skönja "heroiska" insatser här och var. Personligen vill jag ge en blomma till Skruvs IF, som i sista stund fick väldiga problem med laget, men som i alla fall ställde upp. Klubbordföranden Tommy Stodell "i egen hög person" fick hoppa in och stöta kula och kasta slägga till exempel. Trots att man för dagen hade reserver för reserver så blev man inte sist. Vid sådana tillfällen kan saker som Tommys inhopp vara värdefulla.

Det nåddes också en hel mängd nya årsbästa och många nya resultat tillföres alltid de "udda" grenarna som det inte tävlas i så ofta när det gäller vanliga individuella tävlingar. Vad sägs om i första hand - tävlingens bästa resultat alla kategorier? - Jessica Gylfe från IFK Växjö som på 5000m klämmer till med tiden 16:49.75, vilket är årets tredje snabbaste tid i Sverigestatistiken? Jessica ledde från start till mål och varvade alla medtävlarna. Det var många unga med i lagen, speciellt på damsidan. Här kan pekas på t.ex Lekeryd-Svarttorps 13-åriga Jennie Eriksson, som blir tvåa på 100m.

Stabila klubblags-klubben IK Sisu vann igen och har sedan några år tillbaka varit i toppen och de toppar även "marathontabellen" över mest uppnådda poäng sedan starten 1977. På damsidan var det naturligtvis IFK Växjö som vann, fattas bara annat då man ju tidigare i år blev svenska mästare i lag. I damernas marathontabell toppar det lag som i år kom trea, nämligen Hovslätts IK. Liksom IK Sisu har de varit med från början och har sammanlagt genomfört 24 finaler av de 25 år som gått. IK Sisu har varit med i 21 finaler.

Herbert Jobäcker

SLUTRESULTAT I LAG-DM

MÄN

1. IK Sisu 85p
2. Eksjö Södra IK 76p
3. Kalmar SK 73,5p
4. Oskarshamns SK 54p
5. Skruvs IF 44p
6. Södra Vi IF 41,5p

KVINNOR

1. IFK Växjö 69p
2. FIK Färjestaden 59p
3. Hovslätts IK 54p
4. Lekeryd-Svarttorp SK 37p
5. Oskarshamns SK 29p

Den fullständiga resultatlistan finns här .