020518    TUNNA STARTFÄLT VID DM I VÄRNAMO

18maj: Att lägga Stora DM för seniorer och juniorer redan i maj månad, innan alla de stora begivenheterna för eliten kommit igång, verkar inte ha varit någon lyckad giv, om man ser resultatlistan och tänker på vilka som inte var med, men kunde och borde varit med. I Värnamo på onsdagskvällen var det mycket tunna startfält då DM:s första dag avgjordes, även om några elitaktiva fanns på plats, såsom Växjös Carolina Klüft och Kristian Pettersson samt Högbys Johanna Nilsson.

JDM gick nu inte ut i flera grenar och frågan är om det går att få DM till en tävling som de aktiva samlar sig kring. Föreningarna får inte sina aktiva att satsa på DM, en trend som varit synbar de senaste åren, eller är det kanske tyvärr så att aktiva i de äldre åldrarna är alltför få.

Vi vill i alla fall slå ett slag för nästa DM-kväll som blir i Eksjö den 22 maj och vi hoppas att föreningarna anmäler bättre då.

Några av yppersta sverige-elit fanns som sagt på plats, Kristian Petterssons 57.04 i diskus-tävlingen skäms inte för sig och Carolina Klüft tog hem de grenar hon ställde upp i, bla höjdhoppet på 1.76. Damernas 1500m hade endast två (!) startande, men de två var av bra klass, då Johanna Nilsson vann på ett av tävlingarnas bästa resultat, 4:25.4, före Hovslätts Madeleine Mattsson som hade 4:40.8. Tyvärr blev det ingen eltidtagning, vilket ju fram för allt de som springer de korta sträckorna drabbas av, som Elin Wiik från Sommenbygden. Elin vann 400m på fina 56.5, en tid som då den är manuell, kommer att hamna "under strecket" i statistiken.

- Resultatlista från Stora DM, dag 1 i Värnamo.