020819     FINNKAMPSLAGEN UTTAGNA

19aug: Efter SM-tävlingarna har förbundskaptenen nu presenterat lagen till "Finnkampen" kommande helg. Från Småland har vi fått med tio i seniortruppen och sju i ungdomslaget. Carolina Klüft får som väntat ett tufft program med hela fem starter. Vilka som blivit uttagna från Småland hittas nedan och hela truppen finns på SFIF:s hemsida.

Vi kan konstatera att vi i årets Finnkamp har fler uttagna (på seniorsidan) än vad som var fallet i fjol, om man tittar på de som verkligen startade (man kan ju varit uttagen men av olika orsaker sedan ej startat).

Till seniorlandskampen har vi nu 10 uttagna (2 manliga och 8 kvinnliga) mot 6 startande i fjol (2 män och 4 kvinnor).

I ungdomskampen är 7 uttagna (2 manliga och 5 kvinnliga) och i fjol var antalet startande också 7, fast fördelat mellan könen var det omvänt (5 män och 2 kvinnor).

Vad det beror på att det för tillfället är mycket mer kvinnligt i topp än manligt från vårt distrikt är en fråga man kan ställa sig ibland. Vår storklubb IFK Växjö är ju nationellt mycket bra på kvinnliga sidan, men inte riktigt lika bra på den manliga.

En liten förklaring kan kanske vara att en del manliga toppar från vårt distrikt gått till andra klubbar utom distriktet.

MÄN

Per Karlsson IFK Växjö Slägga