DM-TÄVLINGAR I VILLSTAD OCH HÖGBY

JDM 19, UDM 17 och 15 dag 2 var inlagt i "Kräftspelen" i Villstad gångna lördag-söndag.  JDM 19 för åldrarna 18 och 19 år blev tyvärr ett oslagbart "fiasko" med endast 2 starter i de 12 grenarna , pojkar och flickor sammanlagt.

På Öland, med Högby IF som arrangör, gick årets DM/VDM i Marathon inlagt i Ölands Marathon. Här var deltagarantalet bättre och segrare i seniorklasserna blev Niklas Wikner, Tranås AIF (2:48.53) och Ulrika Thyrén, IK Hakarpspojkarna (3:18.36).

När det gäller JDM och UDM gick dag 1 med kasten för dessa åldersklasser tidigare i Alvesta FI:s Virdaspel med ökat deltagande sen ifjol i juniorklassen, men nu i Villstad blev det ett stort STOPP. De förekommande grenarna, visserligen några lite "udda", om man nu kan räkna kort häck dit, hinder kan det ju det definitivt. Alla RF-tecken som delas ut i JDM blev över; de två tjejer som startade  i 400m och i tresteg var ensamma och erhöll då inte, enligt bestämmelserna, RF:s DM-tecken utan Sm FIF.s guldmedalj istället.

Var höll man hus?  En fråga till kanske framför allt tränarna i föreningarna, som väl har ett finger med i vilka tävlingar deras adepter skall deltaga i:  Hade det inte varit lämpligt med en "genomkörare" innan JSM som äger rum nästa helg och varit lämpligt att bidraga till att våra DM kan bevaras kvar, vilket ju har uttalats som önskemål vid våra ledarträffar och årsmöten ??? Att alla skall vara med på DM, då blir det ju en roligare tävling.

Är våra 87-or och 88-or så få att det inte kunnat tänka sig kunna bliva det?  Nej, och för att motbevisa detta har jag gått igenom statistiken i dessa åldersklasser och här vill jag räkna upp dem som under året ligger med i de grenar det gällde vid JDM denna gång. Dessa  som jag då hittar fanns inte på plats eller startade inte i de grenar som gällde DM:

16 st pojkar: Mattias Lennartsson, Daniel Lennartsson, Sebastian Haglund från Södra Vi;Andreas Nyberg från IKHP; Erik Ederwall, Andreas Ydrefors, Marcus Edervall från Sisu; Anton Barck, Olof Hjertman, Sebastian Meakin från IFK Växjö; Simon Enochsson, Johan Andersson från Villstad; Erik Wretström från SK Graal; David Nilsson från Högby, Mats-Äek Hansson från Brittatorp och Rikard Vinge från Hovslätt.
13 st flickor: Emile Gabrielsson från Oskarshamn; Elin Nilsson, Sandra fransson från Växjö; Emma Öhling, Anna Karlsson, Maria Axelsson från Hovslätt; Elin Johansson  från Lekeryd-Svarttorp; Malin Folkesson från Eksjö Södra; Sara Axelsson från Högby; Emilia Rundqvist, Louise Carlsson, Jasmine Andersson från Kalmarsund och Amanda Arin från Sisu.

Och så en och annan som under året kanske ännu inte prövat grenen men passat nu till JDM ?

Alla dessa hade förhinder när deras DM grenar går ? Ja, då är det ju hopplöst.

Har tränare och klubbledare tänkt på detta JDM och planerat in det i den aktives program just för att: "På DM ska vi vara med, så att det blir bra fält i grenarna och då roligare"  ???

När det gäller UDM-klasserna i Villstad var det också "dåligt" i 17år, många saknades som ligger med i statistiken. Endast 15-årsklassen får godkänt, där var det skapliga startfält.

Denna kommentar tycker jag var på sin plats efter detta JDM -UDM inlagt i Kräftspelen i Villstad.  Den bör leda till någon reflektion tycker jag.  Nu återstår dag 3 i Oskarshamn för JDM och UDM, då får se hur det faller ut och om detta i Villstad, på något sätt, var en olycklig tillfällighet. Kanske ska Tävlingskommittén ta sig en allvarlig funderare på nästa års upplägg av DM-tävlingarna i dessa åldersklasser?

HERBERT JOBÄCKER