BLICK PÅ DEN STORA TÄVLINGSMÅNADEN JULI

24jul: Juli är de stora ungdomstävlingarnas månad. Då äger de traditionella tävlingarna Öresundsspelen i Helsingborg, Världsungdomsspelen i Göteborg, Laxaspelen i Halmstad och Rosenbomsspelen i Karlskrona rum.

Många smålandsstarter.
Vårt distrikts aktiva deltar då flitigt och det är massor av starter som avverkas och det uppnås fina resultat i den stora konkurrensen.  Det började i år med Öresundsspelen alldeles vid ingången till juli, men det verkade som smålandsungdormarna inte var så pigga på den tävlingen som vanligt, det blev det minsta antalet starter i de fyra tävlingarna där = 169 från deras sida. Sedan blev det 329 i Världsungdomsspelen och därefter inträffade den verkliga "explosionen" = 522 starter i Laxaspelen, säkerligen ett rekord från distriktets sida i den tävlingen genom tiderna. Så avslutades det hela i Rosenbomsspelen i gångna veckan och där blev det 221 starter.

IFK Växjö flitigast.
Det finns klubbar i distriktet som deltar särskilt flitigt i dessa tävlingar, medan en del är mer återhållsamma.  Distriktets storklubb IFK Växjö är naturligtvist i toppen med summa 232 starter sammanlagt i de fyra tävlingarna, sedan följer IK Sisu med 153 och överraskande mera "nya" Ljungby FIK med 123. Fjärde som når över 100 starter är distriktets s.k. "paraplyförening" FIK Kalmarsund med 110.

På "tio i topp" ligger vidare: 5) Villstads GIF = 81; 6) Habo FIF-04 = 65; 7) FIK Färjestaden = 55;
8) IK Hakarpspojkarna = 53; 9) Högby IF = 51 och 10) Wärnamo SK = 46.

Under dessa tävlingar brukar man i den hårda konkurrensen uppnå "pers" och detta kan resultera i nya distriktsrekord, så även i år och det var vid Världsungdomsspelen på Nya Ullevis inspirerande VM-banor som detta hände mest. Hela sex nya Smålandsrekord kunde inregestreras där medan det sjunde vid dessa julitävlingar kom till i Öresundsspelen.

Hanna Adriansson "skrällde".
Det mest anmärkningsvärda rekordet nådde Wärnamo SK.s 14 -åriga Hanna Adriansson, som sprang 100m i Göteborg på för hennes ålder fantastiska 12,28.  Resultatet är även distriktsrekord i F15, där Annette Broselids fina 12,34 alltså raderades ut. Sedan måste Mattias Olander, Högby IF nämnas som klippte två rekord i Göteborg, 11,62 på 100m och 6,21 i längd i P14. I Göteborg satte även Hovslätts IK:s Hanna Bjärkvik nytt rekord i kula i F14 med fina 12.68 och Södra VI IF:s Rebecca Eriksson i F15 med 38,67 på 300m medan Anna Westman, IFK Växjö höjde sitt rekord i spjut i F17 till 47,76.  I Helsingborg var det Johan Svensson, FIK Kalmarsund som noterade nytt distriktsrekord, nämligen 1.53,16 på 800m i P17.

Nu stundar mästerskap framöver.
Närmast är det dags för JSM och USM i Huddinge repektive Nyköping och sedan stundar ju "årets händelse", EM i Göteborg. Där har Småland fått med hela fem  aktiva: Carolina Klüft i sjukamp, Camilla Johansson i tresteg, Ida Nilsson på 3000m hinder, Linda Persson i stav och Nicklas Wiberg i tiokamp.

HERBERT JOBÄCKER