SMÅLÄNDSKA AKTIVA I BLÅGULA DRESSEN

24aug: Småland har haft deltagande med vid två internationella juniormästerskap, JVM19 i kinesiska huvudstaden Beijing samt JNM22 i danska Århus. Vid förstnämnda VM-tävlingar hade fyra smålandsaktiva fått förtroendet av Svenska FIF att representera Sverige, de kom  dock inte till final i den högklassiska konkurrensen. Det var FIK Kalmarsunds Per Rosell och Emilia Rundqvist där den förstnämnde nådde 50,53 i diskus och var 12-a på det i kval 2, men det räckte alltså inte för avancemang. Emila gjorde årsbästa i häck 100m med 14,11 i försöket, i semifinal blev det 14,49 och en 7-e plats och det räckte inte till final.

Alvesta FI hade fått med sin duktige släggkastare Stefan Kvist, som satt nytt svenskt juniorrekord i år med 68,80. I kvalet i JVM kastade han 65,20 och blev 11-a i grupp 2 och det räckte inte till final. För att nå finalen hade det krävts att han kastat längre än sitt personliga rekord, så skarp var konkurensen i slägga.

Vidare hade Erik Karlsson, IFK Växjö kommit med i det svenska stafettlaget på 4x100m, men laget gick inte till final efter att ha kommit 6-a i heat 2 på tiden 40,28.

22-årsjuniorerna , killar och tjejer har i år fått något som heter JNM22 och dessa ägde rum i Århus, Danmark. Dit hade Småland fått med Nicklas Wiberg från FIK Kalmarsund och Marie Barenfeld från IFK Växjö. Båda är ju mångkampare i svenska eliten, men nu var det fråga om individuella grenar.  Nicklas var uttagen i hela fyra grenar och en nordisk mäterskapstitel blev det i höjd, där han satte "pers" med fina 2,13 vilket ger honom en 4-e plats i distriktets genomtiderna-statistik. Sedan blev det två 4-e platser för Nicklas del, med personligt i spjut (69,52) och 6,85 i längd, men också ytterligare ett guld tillsammans med övriga lagmedlemmar i stafettlaget på 4x400m.

En 4-e plats blev det också för Marie Barenfeld, i kula med resultatet 13,39.

Årets finnkamp, som i år blir lite "rumphuggen" och kvalitetsmässigt dålig i en del grenar ifråga om det svenska laget. Detta pga skador på en del håll och någon väljer annan tävling, men det är väl inte för just detta som Småland fått med flest representanter någonsin, hela sju. Debuterar i finnkampssammanhang gör Mats Granström, Eksjö Södra IK (5000m och 10000m) och Robert Melin, Bottnaryds IF (Kula och Diskus). De som varit med förut är Ida Nilsson, Högby IF på 5000m samt fyra aktiva från IFK Växjö; Andreas Wulff i spjut, Linda Persson i stav, Camilla Johansson i längd och tresteg och Mikaela Wieslander i spjut.