KALMARSUND DOMINERADE FINALEN I LAG-DM

26 sep: På lördagen stod FIK Kalmarsund som värd för finalen i DM för klubblag och 12 lag, hälften kvinnliga och hälften manliga, var på plats på anrika Fredriksskans. Vädret var närmast sommarlikt och det inbjöd ju till bra resultat vilket också visade sig då det, trots sent på säsongen, uppnåddes flera person- och årsbästan.

Men framför allt är det ju en lagtävling som är på tapeten inom den mera individuella friidrotten och det är annat som gäller. Bla kan då även s.k. "andraplansaktiva" göra sig gällande med att plocka viktiga poäng som kan vara avgörande för klubblagets placering. Det visade sig även denna gång, då det på både manliga och kvinnliga sidan var små skillnader inför sista grenen stafetten som avgjorde medaljplaceringar.

I förutsättningarna inför denna match ingår ju att man helst inte skall ha några luckor i grenarna. Det hela blev en stor triumf för hemmaklubben FIK Kalmarsund som hade tre lag på plats och ändå hade ett fåtal luckor. Föregående års vinnare, på damsidan sedan 1998, IFK Växjö kom till korta och hade i sina två lag hela fem luckor och tog därtill flera enpoängare, vilket man helst ska undvika. Kalmarsund vann på herrsidan med hela 27 poäng före tvåan IK Sisu, som i sin tur också slog Växjö Ett stort GRATTIS är på sin plats. På damsidan var hemmaklubben inte lika överlägsen och bronslaget IKHP hade bara nio poäng upp till guldet och fjärdelaget Hovslätt hade bara 12. IFK Växjö, som alltså tagit distriktsmästerskapet på kvinnliga sidan åtta år i följd, fick nu vika ned sig och var fem poäng efter. På tal om luckor så visade sig Jönköpingsortens fyra lag, två från vardera IKHP och Hovslätt, föredömliga i att ha helt fulla lag. Det hela visar bra ledarinsatser och intresse från deras aktiva inför denna "säsongsavslutning".

En sak som dock inte är bra med denna klubblagsfinal är att den kolliderar med det populära Lidingöloppet, där alla löpare på längre sträckor vill vara med. Bra om det på något sätt kunde undvikas kommande år. Det går ut över de längre löpningarna 5000m och 3000m hinder, som hade tunna startfält, speciellt damernas 5000m med endast två deltagare. Men vi tror att klubblagsfinalen som nu ägde rum för 30-e gången (startade 1977) är populär hos föreningarna, det kom ett mail från en klubbledare där det stod "rör inte DM för klubblag, den är bra i sin uppläggning och är årets höjdpunkt för oss".

Det var lite farhågor angående de individuella DM som gällde i tre grenar  denna gången, men det gick väl bra och i  dessa då mera "udda grenar" blev det korat distriksmästare. I tex 3000m hinder har vi inte haft en smålandsmästare sedan 1998 pga inga anmälda deltagare. Nu blev det Kalmarsunds Jimmy Wik som tog guldet på denna distans och i häck 400m en väldigt ung mästare i Adam Björling, också från Kalmarsund. I långa damhäcken blev Erika Jonasson från Växjö mästarinna.

HERBERT JOBÄCKER