Svenska Friidrottsförbundets årsmöte i Västerås

Enigt SFIF-årsmöte i Västerås. Få diskussioner och mötet beslutade att gå på förbundsstyrelsens förslag vid alla de 17 inkomna motionerna plus FS:s två egna förslag. Även valberedningens förslag på kandidater godkändes utan diskussion / förslag på alternativ. Foto: Markus Andersson.

31 mars: I helgen hade SFIF sitt årsmöte i Västerås och Smålands FIF hade fyra representanter på plats, Annlis Hellsten, Tommy Ursby, Markus Andersson och Kjell Nilsson. Årsmötet gick ovanligt "odramatiskt" tillväga med bara någon enstaka diskussion. Mötet följde förbundsstyrelsens förslag vid alla de 17 inkomna motioner och gick även på valberedningens föreslagna kandidater då inga andra presenterades. FS:s två egna förslag godkändes också. Ett av dessa handlar om Svensk friidrotts regionala organisation, en rapport i ämnet har nyligen släppts och själva beslutet på årsmötet handlade om att ge förbundsstyrelsen uppdraget att utifrån denna rapport bl.a. utarbeta en uppdragsbeskrivning åt SDF:en. Det ska alltså bli tydligare vilka uppdrag SDF:en egentligen har och hur dessa följs skall också utvärderas i framtiden. Några slutsatser som kan dras av rapporten är att SDF:ens roll kommer stärkas, FC:na kommer som organisation att avvecklas och deras verksamhet kommer placeras under SDF:en, en ny finansieringsmodell för SDF-uppdragen kommer arbetas fram och även systemet för röstlängd kommer ses över. Rapporten i sin helhet hittas via SFIF:s årsmötessida under Styrelseförslag.

Om ovanstående punkt kommer påverka SDF:en så kommer SFIF:s nya IT-satsning även påverka föreningarna i hög grad. Detta är ett samarbete med RF:s Idrott Online och handlar om att i princip all föreningarnas administration och kontakter med RF, SFIF, SDF, statligt LOK-stöd, SISU var det gäller utbildning, idrottslyftet, osv ska gå genom detta nya "IdrottOnline Klubb". Gäller inte bara friidrotten utan alla idrotter. En specifik del för friidrotten blir tävlings- och resultathanteringen som i framtiden är tänkt att köras genom detta system. Sanktionsansökan, centralt-, regionalt- och föreningens tävlingsprogram, startlistor, resultatlistor och statistik - allt ska gå genom detta systemet och kommer spara enormt mycket tid för de som i dagsläget jobbar med dessa bitar inom främst föreningarna, men även inom distrikten och centralt bl.a. var det gäller framtagandet av statistik som i princip kommer gå helt av sig självt. Detta är då framtidsplaner, men delar av detta är planerat att vara klart till säsongen 2010. Tills dess bör alla föreningar bekantat sig med, och startat upp föreningens egna sida på IdrottOnline Klubb.