IVSM i Huddinge - Första SM-tävlingen 2009
16 feb:
Precis som i fjol (av någon anledning) var det Huddinge AIS som i helgen stod som arrangör för IVSM, som samtidigt innebar startet på SM-året 2009. Våran resultatbörs från SM-tävlingar uppdateras löpande under året och den hittar ni under Tävlingar i menyn till vänster och sen SM. På veterannivå tas alla medaljörer med. 65st medaljer tog Smålänningarna denna gång, vilket är i överkant av vad som är normalt sett till de senaste fem åren (42-66st). Allra flest tog Högby IF hem med 15st, följt av Hovslätts IK 7st och Stensjöns IF 6st. Därefter inte mindre än 5st olika Smålandsföreningar som tagit 5st medaljer. De tre ovan är också de som får flest medaljpoäng, dvs om man tar hänsyn till valörerna, enligt Lagtävlingen för föreningar.
Högby IFs Sten Medelius  var Smålands bästa medaljplockare med 7st IVSM-medaljer, varav 5st guld. Tittar man på enskilda resultat/aktiva kan nämnas att Högby IF:s Sten Medelius (bilden, foto: Calle Nilsson) i M80 plockade hem flest medaljer bland Smålänningarna med 7st. Fyra stycken VSM-rekord sattes också: IKHP:s Peter Hackensmith med 17.04 i M65 vikt, IKHP:s Anna Ek med 9.85 i K35 kula, Villstads Carina Palmquist med 5.16 i K45 längd, samt Lekeryd-Svarttorps Majken Henriksson med 10.44 i K60 vikt.