UC/Ledarträff i Vrigstad
1 nov:
Igår gick den årliga höstträffen med sammanlagt 35st ledare från 15st föreningar, representanter från SmFIF, dess kommittéer och UC Småland. Huvudtemat denna gång var SFIF:s arbetsmaterial "Friidrott för 2010-talet", som går ut på att utveckla friidrotten med fokus på fem utvalda områden: Elit & landslag, Tränar- & ledarutveckling, Föreningsutveckling, Barn- & ungdomsverksamhet samt Arrangemang. Vad behöver göras på förenings-, SDF och/eller SFIF-nivå? Föreningarna hade fått materialet utskickat tidigare och arbetat i varierad grad med det fram till gårdagens träff. Nu på mötet fick alla välja vad de ville diskutera och sen delades alla in i fem grupper, en för varje fokusområde, som sen redovisades för övriga när vi åter samlades. Omfattningen på alla bra idéer och förslag blev till slut faktiskt riktigt bra. Detta sammanställs nu och skickas in till SFIF, sen på Ordförandekonferensen i slutet på nov tas beslut om Genomförandeplan 2010 och man arbetar fram ett förslag till Verksamhetsinriktning 2010-2013 som beslutas på SFIFs Förbundsårsmöte i mars.

Som vanligt på höstens Ledarträff diskuterades även Tävlingsprogrammet för nästkommande år, där alla DM skulle läggas in, vilket gick ovanligt smidigt denna gång då nästan allting löste sig direkt och det lilla som återstår ska nog inte vara några problem. Förslag till Service-Avgift 2010 togs också upp för presentation & diskussion. I övrigt presenterade Kommittéerna och UC:t sin verksamhet, och på fredagen hade UC-styrgruppen avverkat ett möte, liksom styrelsen.