Ordförandekonferens med bl.a. Genomförandeplan 2010
30 nov:
I helgen hölls en ordf.konferens i Sthlm för alla SDF-ordförande, SFIFs styrelse och personal samt åtta representanter från elitklubbarna, med huvudsakligt syfte att bearbeta inkomna förslag utifrån arbetsmaterialet Friidrott för 2010-talet till en Genomförandeplan 2010 för främst SDF:en men litegrann även SFIF och IF. Smålands summerade svar på arbetsmaterialet. Alla distrikts svar/summeringar skickades in till SFIF för en månad sedan där en central arbetsgrupp plockade ut 5-7st punkter under var och en av de fem fokusområdena som var mest frekvent nämnda, och utifrån dessa fick alla SDF nu på ordf.konferensen i arbetsgrupper välja ut ~5st som de kunde tänka sig att jobba med under 2010. En del av dessa punkter blir nya för Smålands FIF, men de flesta finns i större eller mindre utsträckning redan i dagsläget på vårat arbetsprogram, och de åtaganden som gjordes vid mötet blev lite luddiga och mer "vilka områden vi ska jobba med", snarare än "exakt VAD vi tänker göra 2010 inom respektive område", som tanken egentligen var. Kanske blir det en ännu mer konkret Genomförandeplan 2011.

Genomförandeplan 2010 för Smålands FIF:

1. Elit och landslag:

• Verka för samarbete mellan distriktens föreningar och tränare
  • Vara en länk om central verksamhet och FIG
  • Genomföra uppföljningsverksamhet för tonårselit
  • Genomföra regional grenutveckling
  • Samverka med andra distrikt
  • Anordna föreläsningar med proffstränare

2. Tränar och ledarutveckling

• Samverka med SISU
  • Utnyttja Idrottslyftet
  • Genomföra alla utb. enl. UC-uppdraget (minst en utb. av 7-10, 10-14, 14-17, löptränare, distriktsdomare, framtidsledare)
  • Erbjuda tränarforum för kunskapsutbyte

3. Föreningsutveckling

• Genomföra Framtidsledarutb. med kvantitét och kvalitét
  • Koordinera planeringsprocessen i Svensk Friidrott inom distriktet
  • Samarbeta med skolan
  • Kartlägga "vita fläckar" och bearbeta dem

4. Arrangemang

• Erbjuda funktionärsutbildningar och arrangörsutbildning/forum
  • Arbeta med anläggningsfrågor tillsammans med klubbarna och distriktets kommuner
  • Stötta och stimulera föreningarna att arrangera alla typer av tävlingar (även större tävlingar som t.ex. SM)
  • Utvärdera och kvalitetssäkra klubbarnas arrangemang och skapa manualer/checklistor m.m. som hjälp för utveckling

5. Barn och ungdomsverksamhet

• Arbeta för att behålla tonåringar i friidrotten
  • Arbeta för genomförande av läger och utvecklingsträffar på regional nivå
  • Fler seriematcher/lagtävlingar/stafetter på lokal nivå
  • Genomföra barn- och ungdomstränarutbildning

Förutom huvudtemat Genomförandeplan 2010 berättade SFIFs ekonomiansvarige Karin Lundgren om Ekonomin SFIF, SDF och UC i mellan i samband med de uppdrag/åttaganden man nu gjort (inget nytt utan mest repetion av FS-förslaget som röstades igenom vid FM i våras). Tomas Riste gick igenom nya Röstlängden 2010 för IF vid SDF-mötet och hur ombuden i distrikten/valkretsarna till Förbundsårsmötet ska utses vid SDF-årsmötet (inget nytt här heller, Småland har 11st ombud som ska nomineras inför & röstas fram på vårat SDF-årsmöte). Två andra punkter på dagordningen var att David Fridell presenterade det nya IT-systemet med tillhörande frågor och diskussion och en Gästföreläsning av Sv. Gymnastikförbundets generalsekreterare Stefan Bengtsson som berättade om deras organisationsförändring kring hur den regionala verksamheten har utvecklats de senaste åren (SDF-indelning, uppdrag, finansiering, rösträtt m.m.)

I samband med denna konferens passade man på att dela ut Europeiska Friidrottsförbundets diplom och blommor till Smålands/Hovslätts IK:s Ann Axelsson, som var utsedd till Sveriges representant till EA:s "Women’s Leadership Award" där kriterierna lyder enligt följande "Hennes exempel har varit en inspiration för unga människor och har uppvisat högsta värde för friidrotten". Utmärkelsen på Europeisk nivå gick till en islänska, men även de nationella vinnarna prisades. Läs mer på friidrott.se där även en intervju med Ann finns.

Ann Axelsson är årets kvinnliga ledare i Sverige. Foto: David Fridell.