Smålands Idrottshistoriska Sällskaps 22:a årsmöte
10 maj:
Arne Lundblad och undertecknad representerade SmFIF på sällskapets 22:a årsmöte i Tipshallen i Växjö i lördags. Före årsmötet visade Anders Franzén bildspel och berättade om den nya Arenastaden som är under uppbyggnad. Franzén som är kommunpolitiker i Växjö fick ibland agera som Svarte Petter i förhandlingarna. I tio års tid har planerna för Värendsvallens område diskuterats hur framtiden ska gestalta sig. Samarbetet med först Allsport Biz och senare med Steen och ström rann ut i sanden. Därefter kom idrottsklubbarna IFK Växjö, Östers IF och Växjö Lakers in i bilden. Växjö kommun har idag god likviditet och agerar bank till idrottsklubbarna. Lakers var först ut i startgroparna och bygger för fullt sin Vida arena som ska stå klar femte september lagom till premiären. Tajmingen är perfekt då Växjös hockeykrigare till hösten spelar i högsta serien och kan se framemot spännande derbyn mot HV71. Även Östers IF har kommit igång med sitt bygge av Myresjöhus arena. IFK s nya arena kommer att ligga vägg i vägg med tipshallen. Tipshallen kommer föresten i sommar att byta ut sin el till fjärvärme. Inomhus arenan kommer att ha sex banor vilket blir den första i Sverige som har mer än fyra banor. Ytterst få inomhus hallar i Europa har sex banor. Friidrottshallen kommer att kunna ta 1500 åskådare. Fortnox kommer den nya innebandy arenan heta som kommer att få två spelplaner. Parkeringsplatser och kollektivtrafiken diskuterades. Anders Franzén avslutade med att visa oss runt i byggarbetsplatsen Vida arena.

Christer med nya ishallen i bakgrunden. Anders Franzén syns med röd hjälm.

Tillbaka till andra våningen i tipshallen började årsmötet med en tyst min för parentation för de 7-8 avlidna medlemmarna under verksamhetsåret. Allan Svensson svingade klubban vant som årsmötesordförande. Året som gick började med 937 medlemmar och avslutades också med 937 stycken!
Owe Svensson avgick som ordförande och till ny ordförande valdes Jan-Åke Dellberg Växjö. Till ledamöter omvaldes Allan Svensson och Thomas Franzén och nyval på Siv Bergander.
I redaktionskommittén invaldes Sven Elofsson där Lars Hultman avtackades med blommor.

Nye ordf Jan-Åke Dellberg, Lars Hultman och f.d. ordf Owe Svensson.

Ca 80-talet medlemmar hade slutit upp och vi avslutade med lunch i restaurang Tipshallen. Här väntade oss en överraskning i form av underhållning. Anna Tornehag sjöng och spelade gitarr för oss under måltiden. Ett antal fräckisar drog hon också till vår förtjusning.

/Christer Svensson